Na een grondige markt-analyse koos het Jan Yperman ziekenhuis in Ieper voor een QFabric datacenter-infrastructuur van Juniper. "Dat was de enige oplossing die voldeed aan onze eisen", oppert de cio. "Het grote voordeel van een QFabric-architectuur is de schaalbaarheid. We kunnen uitbreiden tot 6.000 10gigabit ethernetpoorten, dat is gigantisch. Vandaag gebruiken we slechts 20 procent van de capaciteit, maar als er straks met video wordt gewerkt in plaats van met beeld, kunnen we verbreden zonder aan de kern te raken. Een tweede pluspunt is de latency. QFabric garandeert minder dan 5 microseconden, wel, niemand doet beter."
...

Na een grondige markt-analyse koos het Jan Yperman ziekenhuis in Ieper voor een QFabric datacenter-infrastructuur van Juniper. "Dat was de enige oplossing die voldeed aan onze eisen", oppert de cio. "Het grote voordeel van een QFabric-architectuur is de schaalbaarheid. We kunnen uitbreiden tot 6.000 10gigabit ethernetpoorten, dat is gigantisch. Vandaag gebruiken we slechts 20 procent van de capaciteit, maar als er straks met video wordt gewerkt in plaats van met beeld, kunnen we verbreden zonder aan de kern te raken. Een tweede pluspunt is de latency. QFabric garandeert minder dan 5 microseconden, wel, niemand doet beter." Wanneer we dit schrijven, is integrator SecureLink het nieuwe systeem aan het uitrollen in de kliniek. "We spreken toch over een investering van meer dan een miljoen euro", aldus Deleu. "Het server- en storagenetwerk wordt vervangen, de switches, de centrale routers: alles krijgt een Juniper-jasje aangemeten. Dat is ook onze strategie vandaag. In plaats van steeds voor best of breed te gaan, proberen we doorheen het netwerk de technologie van dezelfde vendor door te trekken. Dat doen we omwille van eenvoud en veiligheid. Als je kiest voor één leverancier, dan zijn de componenten beter op elkaar afgestemd, dat is logisch." In het Jan Yperman ziekenhuis worden dagelijks 4.000 onderzoeken en 100 operaties uitgevoerd. Alle resultaten worden door verschillende artsen op verschillende afdelingen geconsulteerd. "Wat het medisch dossier betreft gebruiken we sinds een jaar of tien de oplossing van Cegeka. Neen, je kan die dossiers nog niet opvragen op een iPad. Maar ons elektronisch voorschriftensysteem is wel al tablet-compliant, en ook ons cms Documentum zal snel toegankelijk gemaakt worden voor mobiele toestellen." "Het is vooral zaak een goede policy uit te werken: je kan niet zo maar alle devices toelaten op je netwerk. Bring your own device is ook bij ons aan een opmars begonnen, waardoor we de hele security-infrastructuur moeten aanpassen. Maar goed, de oplossing van Juniper zorgt voor een waterdichte authenticatie, zowel over wireless, op wired als bij remote access." In zijn opiniestuk vooraan in dit blad werpt Marc Moens, de voorzitter van de Belgische Vereniging Artsensyndicaten, op dat er steeds minder pakketten voor elektronische patiëntendossiers beschikbaar zijn, en dat klinieken die de verkeerde keuze maken, hun voortbestaan in gevaar brengen. Hoe zit dat in Ieper? "De keuze voor een patiëntendossier ís erg belangrijk", knikt Deleu, "want een ziekenhuis staat of valt met de beschikbaarheid er van. En nu er in de sector steeds nadrukkelijker naar volledig geïntegreerde informaticasystemen gekeken wordt, vrees ik een beetje dat lokale platformen à la Cegeka, Infohos of Polymedis in Wallonië, hun bestaansreden verliezen." "Nogmaals: vroeger kozen ziekenhuizen steevast voor best of breed. Nadien probeerde men om alle toepassingen met elkaar te laten praten, door er een HL7-laagje over te breien bijvoorbeeld (HL7 is een standaard voor uitwisseling van gegevens tussen informatiesystemen, nvdr.). In de praktijk raakten je interfaces echter nooit voor 100 procent op elkaar afgestemd. Uiteindelijk zag je door de bomen het bos niet meer." "Intussen wordt er meer en meer voor mastodontinstallaties gekozen die alle mogelijke functionaliteiten aanbieden", klinkt het. "Denk aan een EPIC, of aan een McKesson. Een klein ziekenhuis zoals het onze kan zo'n project niet trekken, maar in samenwerking met het UZ Gent kan het wel. Die instelling rolt zijn eigen patiëntendossier niet uit bij de andere hospitalen uit de Regionale Hub Gent (iets wat het UZ Leuven met Nexuz Health wel doet in de ziekenhuizen uit de Hub rond Leuven), en is dus allicht zelf aan het bekijken welk allesomvattend systeem het best kan uitrollen. Benieuwd welke strategische keuze er gemaakt wordt." E-health-installaties à la EPIC, McKesson, Alert en Soarian van Siemens Healthcare bieden niet enkel order-entry toepassingen voor planning en rapportering, maar ook elektronische patiëntendossiers, processturingstools en tal van andere functionaliteiten en applicaties. "Omdat er ook een link naar de thuisomgeving is voorzien, verhoogt de kwaliteit van de zorgprocessen exponentieel", klinkt het nog. "Patiënten die zelf hun bloedspiegel moeten opvolgen, krijgen een toestelletje dat meteen terugkoppelt met de zorginstelling. En als er ergens iets abnormaals gebeurt, dan wordt er onmiddellijk een proces in gang gezet zodat de arts actie kan ondernemen. Bij mijn weten zijn er in ons land nog geen systemen beschikbaar die dergelijke dingen aankunnen." Frederik Tibau