U zoekt een samenvatting van onze enquête ? Proximus gaat er andermaal op vooruit in zowat alle segmenten en verstevigt zijn positie in de bedrijvenmarkt. "Daar ben ik uiteraard blij om, maar ik wil wel verduidelijken dat dit ook geen toeval is. Het is het resultaat van hard werken met het hele team, zeker de afgelopen twee jaar", zegt Bart Van Den Meersche, chief enterprise market officer. Samen met de rebranding van Belgacom en Proximus ging het hele bedrijf door een transformatieprogramma : zowel op groepsniveau als in de individuele business units. Dat 'Fit for Growth' programma werd door ceo Dominique Leroy k...

U zoekt een samenvatting van onze enquête ? Proximus gaat er andermaal op vooruit in zowat alle segmenten en verstevigt zijn positie in de bedrijvenmarkt. "Daar ben ik uiteraard blij om, maar ik wil wel verduidelijken dat dit ook geen toeval is. Het is het resultaat van hard werken met het hele team, zeker de afgelopen twee jaar", zegt Bart Van Den Meersche, chief enterprise market officer. Samen met de rebranding van Belgacom en Proximus ging het hele bedrijf door een transformatieprogramma : zowel op groepsniveau als in de individuele business units. Dat 'Fit for Growth' programma werd door ceo Dominique Leroy kort na haar aanstelling al publiek gemaakt met als doel om tegen 2016 opnieuw aan te knopen met groei. "Onderschat de impact van regulering en maximumprijzen niet. We zijn een van de weinige industrieën waar je alsmeer méér moet geven voor minder geld", vertelt Van Den Meersche. En dus zijn innovatie en transformatie aan de orde. Niet toevallig dat het uitbouwen van een efficiënte organisatie en 'simplification' twee van de sterkhouders van het transformatieprogramma bij Proximus zijn. "We beseffen dat we nog altijd te complex zijn voor onze klanten. Vereenvoudiging van alle processen blijft een focuspunt", aldus Van Den Meersche. De rebranding moet daarbij meer zijn dan een nieuw uithangbord. "Een symbool van verandering en geen verandering van symbool", vat Van Den Meersche het samen. "Mensen zijn opnieuw fier om hier te werken en daar zie je de resultaten van, ook extern. Het is geen toeval dat we verloren klanten weer terugwinnen zoals de telecomenquête ook illustreert", stelt Van Den Meersche. "We zijn bijvoorbeeld de enige die op mobile een 'service level agreement' aanbieden. Dat speelt bij heel vele bedrijven ook mee in een keuze voor ons." 'Customer experience' is het belangrijkste transformatieblok bij Proximus. Op enterprise-niveau betekent dat hoe langer hoe meer verticale oplossingen ook. Zoals in retail : smart shopping, tracking, logistiek, digital signage. "Vroeger boden we veel meer een catalogus van technische oplossingen. Nu gaan we meer en meer uit vanuit de noden van de klanten en passen daar dan de nodige technologie in." Sterkhouder aan de basis blijft het netwerk. "We investeren zowat een miljard euro per jaar en een groot deel daarvan is voor infrastructuur", zegt Van Den Meersche. "'Network leadership' blijft ontzettend belangrijk voor ons. De lancering van het LoRa-netwerk illustreert onze ambitie om de eerste te zijn. LoRa, en breder het hele Internet of Things wordt heel belangrijk voor ons. LoRa met zijn combinatie van een lange afstand en laag stroomverbruik was het ontbrekende stuk in onze netwerkpuzzel. LoRa zal bij ons ook verder gaan dan alleen maar de connectiviteit. We gaan ook sensoren koppelen en tools aanbieden die de data koppelen aan applicaties. Sensor-as-a-service voor een vaste prijs per maand : dat gaan we ook aanbieden. Voor de applicaties zelf geloven we absoluut in een partnermodel. We voelen de interesse in de uitbouw van een nieuw ecosysteem', vertelt Van Den Meersche. Kristof Van der Stadt