Ondanks de toevloed van apps en webservertoepassingen, blijven de back-office toepassingen de ware ruggengraat van de economie. Vaak komen die dan ook met extreme eisen inzake verwerkingsvermogen en bedrijfszekerheid, interactief of in batch. Dat is ook zo voor HR Rail, dat als werkgever van het Belgisch spoorwegpersoneel de humanresourcesnoden van meer dan 34.000 actieven, 40.000 gepensioneerden en 40.000 gezinsleden afhandelt. Denk daarbij aan de loonadministratie, evenals onder meer rekrutering, arbeidsgeneeskunde, ziekenfonds, opleidingen, loopbaanbegeleiding en pensioenbeheer. Een klus die een mainframe waardig is, maar dat is minder ...

Ondanks de toevloed van apps en webservertoepassingen, blijven de back-office toepassingen de ware ruggengraat van de economie. Vaak komen die dan ook met extreme eisen inzake verwerkingsvermogen en bedrijfszekerheid, interactief of in batch. Dat is ook zo voor HR Rail, dat als werkgever van het Belgisch spoorwegpersoneel de humanresourcesnoden van meer dan 34.000 actieven, 40.000 gepensioneerden en 40.000 gezinsleden afhandelt. Denk daarbij aan de loonadministratie, evenals onder meer rekrutering, arbeidsgeneeskunde, ziekenfonds, opleidingen, loopbaanbegeleiding en pensioenbeheer. Een klus die een mainframe waardig is, maar dat is minder aantrekkelijk wanneer een bedrijf als enige voor de kosten van zo'n systeem moet opdraaien. En dat zou het geval zijn geweest voor HR Rail. Een snelle oplossing drong zich op. Het startpunt was een toepassingsomgeving die steunde op Adabas databases (9,7TB) en flat files (1,4TB), met code in Natural (45 libraries) en Cobol (95 programma's). Als oplossing overwoog HR Rail eerst een herschrijven van de oplossingen naar Cobol of Java. Uiteindelijk werd op basis van de eigen in-huis expertise echter een 'rehosting' voorgesteld, in casu de overzetting van de bestaande oplossingen naar een nieuw platform. Alles herschrijven zou een al te zware klus zijn, zo werd beslist, nadat er niet minder dan 30 technologieën gevonden werden in de omgeving. Samit Bostaji, projectleider bij HR Rail, slaagde erin de klus in amper 9 maanden te klaren en hij haalde zijn doelstellingen daarmee ruim. De definitieve overschakeling nam 16 uur in beslag en gebeurde tijdens een weekend, zodat de gebruikers geen hiaat in de dienstverlening ondervonden. Bovendien bleef HR Rail een zware verhoging van de kosten bespaard (+200 %, zo werd geschat), en werd in tegendeel een besparing met zo'n 23,5 procent geboekt. Vandaag draait het geheel op een open Linux-omgeving, met behoud van heel wat technologieën in nieuwe en aangepaste versies. Hiervoor tekenden een viertal teams, waaronder een intern Move2Linux team, ondersteund door bedrijfsspecifieke teams voor validatie en functionele teams die onder meer de integratie en testen voor hun rekening namen. Software AG hielp bij de aanpak van architectuur, opleiding, best practices en tools. Belangrijk was ook het behoud van de 'mindset', benadrukt Samit Bostaji: "De klus werd namelijk geklaard door de bestaande equipe en nadat we het idee 'verkocht' kregen, hadden we ook een ongeziene support van het management." Al was het wellicht soms ook een uitdaging. "Vooral dan om de teams gemotiveerd te houden, want er werden vakanties opgeofferd. Dat we zijn blijven doorwerken, heeft veel te maken met onze wil tot slagen. Iedereen is dan ook fier op het resultaat." Dat resultaat is een systeem dat dan wel geen mainframe is, maar wel erg stabiel blijkt. Het is daarbij belangrijk om voldoende tijd aan de voorstudie te besteden, adviseert Samit Bostaji, omdat er altijd veel processen en anderen zijn die niet gedocumenteerd werden. Voorts waren er "geen budgettaire verrassingen, en het objectief binnen onze business case werd gehaald." Wat Samit Bostaji ietwat ironisch doet opmerken dat men wat te weinig spreekt over dit project. Guy Kindermans