Century 21 is het grootste netwerk van vastgoedkantoren in de wereld. In totaal telt het bedrijf meer dan 8400 vestigingen verspreid over 60 verschillende landen. In België zijn er 160 kantoren. Data News trok naar de overkoepelende hoofdzetel in Zoersel bij Antwerpen. "Zelfs in eigen land worden er heel wat softwarepakketten ontwikkeld voor de sector", steekt Eric Neven van wal. "Bedrijven zoals Spiritus uit Leuven, Whise uit Brussel en Skarabee uit Kortrijk specialiseren zich al jaren in vastgoedtoepassingen voor makelaars, en hebben ook een erg solide structuur. Meestal staan zij in voor zowel het administratieve gedeelte van een kantoor als voor het publiciteitsluik."
...

Century 21 is het grootste netwerk van vastgoedkantoren in de wereld. In totaal telt het bedrijf meer dan 8400 vestigingen verspreid over 60 verschillende landen. In België zijn er 160 kantoren. Data News trok naar de overkoepelende hoofdzetel in Zoersel bij Antwerpen. "Zelfs in eigen land worden er heel wat softwarepakketten ontwikkeld voor de sector", steekt Eric Neven van wal. "Bedrijven zoals Spiritus uit Leuven, Whise uit Brussel en Skarabee uit Kortrijk specialiseren zich al jaren in vastgoedtoepassingen voor makelaars, en hebben ook een erg solide structuur. Meestal staan zij in voor zowel het administratieve gedeelte van een kantoor als voor het publiciteitsluik." Makelaars hebben in grote lijnen dezelfde noden als een traditioneel dienstenbedrijf, wat zich uit in de sofware die ze gebruiken. "Het administratieve luik is essentieel, maar publiciteit en marketing zijn misschien nog belangrijker", legt de ict-manager uit. "Voor individuele kantoren is een degelijke website erg belangrijk. Heel wat softwareleveranciers bieden zo'n website gratis aan in hun overeenkomst met de makelaar. Bovendien baten partijen zoals Spiritus of Skarabee vaak zelf een portaalsite uit. In het geval van de Leuvenaars is dat 'Zimmo', de West-Vlamingen hebben 'Vitrine'." In principe kan een makelaar zelf beslissen in welke media hij zijn panden publiceert. Via zijn softwarepakket, dat een afgesproken protocol hanteert, belandt een huis dan op een portaalsite zoals Vlan of Immoweb. De integratie op de portaalsites gebeurt volledig automatisch. Makelaars zijn volgens Neven alles behalve ict-minded, waardoor ze sterk afhankelijk blijven van externe partners. Daarom ook dat de softwareboeren steevast totaalpakketten aanbieden. "Sommige pakketten zijn prima uitgerijpt", klinkt het nog. "Eigenlijk bieden ze bijna een volledige crm-functionaliteit, terwijl ze ook publicitair hun mannetje staan. Minpunt is dat de toepassingen een vrij zware investering vergen. De makers mikken vaak op de iets grotere kantoren, of op clusters van kantoortjes." Hoeft het te verbazen dat online pakketten aan een stevige opmars bezig zijn? Neven: "Skarabee had vroeger enkel toepassingen in huis die op een lokale server draaiden. Maar onder druk van de markt hebben ze ook een online versie gecreëerd voor beginnende kantoren. Bij Spiritus en OmniCasa zie je eenzelfde evolutie. De kleintjes kunnen nu een abonnementsformule nemen voor ca. 100 euro per maand. Terwijl je vroeger toch al gemakkelijk een begininvestering van enkele duizenden euro's op tafel moest leggen." De Belgische hoofdzetel van Century 21 is zelf geen makelaarskantoor, en maakt dus ook geen gebruik van de bovengenoemde softwaretoepassingen. "Wij zijn er om administratieve ondersteuning te bieden aan de makelaars die onder de Century 21-franchise opereren. Daarnaast voeren we campagne op nationaal niveau, zorgen we voor opleidingen, en begeleiden we beginners." Ook hier is de website essentieel. "Onze makelaars kunnen al hun panden kwijt op onze corporate site. Via gelinkte microsites kunnen ze zich desgewenst ook apart profileren. Wij halen intussen al meer dan 150.000 bezoekers per maand, dat is lang niet slecht." Een groot probleem op corporate niveau is dat Century 21 geen beheerssoftware 'oplegt' aan zijn franchisehouders, en dat de integratie van data dus erg moeilijk is. "Dit terwijl er steeds vaker informatie uitgewisseld moet worden tussen de kantoren. Vroeger verliepen die dingen via fax en mail, maar vandaag evolueren we in de richting van een centrale online opslagplaats". Neven doelt op het feit dat Century 21 onlangs een overeenkomst sloot met Net IT en Hostbasket voor hosted crm. "Dit jaar willen we voor onze hoofdzetel het contactenbeheer, de financiële transacties en beheer van de opleidingen allemaal overzetten op dat crm-systeem. Waarom SaaS? Omdat we geen aparte servers willen kopen voor een rist gebruikers, om over de licenties nog maar te zwijgen." Later op het jaar volgt dan een conversie naar een nieuwe website, die volledig gevoed wordt door het crm-systeem. Aan de huidige website is een onafhankelijke database gekoppeld, die nog geen links kan leggen naar andere applicaties. "Ook heel het Google Maps gebeuren wordt geïntegreerd, opdat klanten beter kunnen schatten waar een woning juist gelegen is."# Frederik Tibau