Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Als we een recente studie van Quocirca mogen geloven, is de markt voor managed print services (mps) tot rijpheid gekomen. Omdat de basiscomponenten van het aanbod commodities worden, zal men het verschil kunnen maken via innovatie en servicekwaliteit.

Onder ‘innovatie’ verstaat Quocirca het algemenere gebruik van ‘document management’ oplossingen om businessprocessen te verbeteren, ook al zetten aspecten als kostenverlaging en toegang tot externe vaardigheden de ondernemingen ertoe aan om een beroep te doen op mps.

Volgens de studie zou 20% van de grote ondernemingen een of andere vorm van mps hebben ingevoerd, op een markt waar de actoren een voortzetting van hun groei verwachten. De actoren blijven in grote mate dezelfde als de laatste jaren, ondanks de overname van EDS door HP en in 2009 die van ACS door Xerox.

Bovendien lijkt het dat de assessments zich niet langer beperken tot de buroticaomgeving, aangezien documenten worden afgedrukt vanuit erp-software zoals SAP of Oracle, of tot de activiteit van de print rooms om ook de extern uitgevoerde werken te omvatten. Ook wordt er in het mps-project voortaan rekening gehouden met high volume prints.

Actoren

Volgens Quocirca blijven Xerox en HP de mps-markt domineren, zowel door hun geografische aanwezigheid als hun uitgebreide aanbod. Belangrijk hierbij is de mogelijkheid om er complementaire diensten aan toe te voegen voor bpo (business proces outsourcing), it-outsourcing of outsourcing van het document management systeem. Xerox zou domineren op het vlak van inkomsten en het aantal beheerde toestellen, namelijk zo’n 1,5 miljoen toestellen onder contract.

Ondanks hun kleinere omvang lijken Lexmark en Ricoh toch snel vooruitgang te boeken. Volgens de studie van Quocirca behoort Ricoh voortaan zelfs tot de leiders. Bovendien gaf de integratie in Ikon de mps-activiteit van Ricoh een boost in 2010, terwijl het end-to-endaanbod aan documentbeheerdiensten ondertussen matuur geworden is. Lexmark is vooral goed gepositioneerd in bepaalde verticale marktsegmenten, zoals de bank- en distributiesector, en het merk blinkt uit in mps-contracten in meerdere landen tegelijk.

Canon werpt zich voortaan ook op als grote speler. Zijn recente partnerschap met Accenture zou deze activiteit moeten stimuleren. Maar het bedrijf legt ook de nadruk op zijn 5-stappenaanpak: discovery, design, deploy, manage en review. Hierbij wordt verzekerd dat deze benadering zich vertaalt in een kostendaling, een betere productiviteit, meer veiligheid en een betere milieubescherming.

Konica Minolta en Océ zijn volgens het studiebureau terug te vinden bij de contenders. Konica Minolta was lange tijd een nichespeler op regionale geografische markten, maar haar Optimized Print Services-strategie (ops) omvat voortaan alle facetten van mps. Océ kan bogen op een lange traditie van ondersteuning van printprocessen bij zijn klanten en voerde documentaire outsourcingsdiensten in. De overname ervan door Canon en het huidige integratieproces zouden een bijkomende troef moeten vormen.

Tot slot wordt Toshiba gezien als een opkomende speler op de mps-markt van de Oude Wereld dankzij zijn strategie rond Managed Document Services (mds) die in de zomer van 2010 werd gelanceerd aan de hand van de ervaring die in de Verenigde Staten werd opgedaan.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content