"In het moderne bedrijfsleven wordt amper 20 % van de gegevens nog opgeslagen in relationele databases", volgens Gary Bloom, ceo van MarkLogic. "En na het leiderschap van IBM voor de hiërarchische database, en daarna van Oracle op het vlak van relationele db, is MarkLogic van plan om "de database van de nieuwe generatie te worden voor ongestructureerde data."
...

"In het moderne bedrijfsleven wordt amper 20 % van de gegevens nog opgeslagen in relationele databases", volgens Gary Bloom, ceo van MarkLogic. "En na het leiderschap van IBM voor de hiërarchische database, en daarna van Oracle op het vlak van relationele db, is MarkLogic van plan om "de database van de nieuwe generatie te worden voor ongestructureerde data." Een van de sterke punten van MarkLogic is dat de onderneming naar eigen zeggen de eerste was in de NoSQL-wereld. "We zijn ook groter dan alle anderen samen", aldus nog de ceo. MarkLogic biedt zowel een database en een zoekmachine als bijbehorende diensten in de vorm van een compleet platform. Een platform dat bestaat in een corporate versie (voor kritieke applicaties) en een Express-versie om kleinere applicaties te ondersteunen. "Al onze NoSQL-concurrenten zijn open source, terwijl wij een enterprise-class versie verkopen. En we bieden een documentgerichte database aan." Het aanbod is opgebouwd rond de Intel-distributie van Hadoop. "We verwerken de gegevens ongeacht hun structuur, in hun 'as-is'-vorm (zelfs door de veiligheidstoestemmingen of geospatiale gegevens te behouden), voordat ze worden geïndexeerd en searchable gemaakt worden. "We kunnen ze zelfs aanpassen op maat van de gebruiker", zegt Bloom. Zijn bedrijf richtte zich eerst tot de uitgeverswereld en de Amerikaanse overheidsinstellingen, maar heeft zich intussen ook opengesteld voor de bank- en andere sectoren. Voor ondernemingen heeft MarkLogic trouwens van meet af aan functies geïntegreerd zoals high disponibility, veiligheid, replicatie, point-in-time recovery, big data search en acid-compliance. "We bieden responstijden van minder dan een milliseconde voor zeer ingewikkelde queries in zeer omvangrijke db", aldus nog Bloom. Hij legde nog de nadruk op de flexibele prijzen van het MarkLogic-aanbod (per processor, per applicatie of met een bedrijfslicentie). En met versie 7 van Mark-Logic die nog dit jaar verwacht wordt, zal de zoekmachine nog krachtiger worden dankzij de semantiek en zal de infrastructuur - van het type scale-outshared-nothing - nog flexibeler worden. Als we vragen wie zijn concurrenten zijn, noemt Bloom vooral Oracle, IBM en Microsoft als grootste concurrenten, dan de leveranciers van datawarehouses op de tweede plaats, en dan de uitgevers van oplossingen voor documentbeheer en tot slot de open source-spelers. "Maar onze oplossing biedt een antwoord op zowel bestaande als nieuwe problemen die zich voordoen." Bloom verduidelijkt nog dat het bedrijf verder uitbreidt, zowel op het vlak van ecosystemen als geografische dekking (het heeft al vestigingen in Londen, Frankfurt en Utrecht voor Europa) en het aantal klanten (meer dan 400 corporate en meer dan 3.500 Express-klanten). Het bedrijf was partner van de recente Olympische Spelen in Londen, waar zijn tools maar liefst 2,8 PB gegevens hebben geleverd en 2,2 miljard queries hebben ondersteund op alle websites. Marc Husquinet