Voor vaste telefonie is 62,5 % van de bevraagde bedrijven klant bij Belgacom, voor mobiele communicatie en datanetwerken gaat het om 55,7 % en 43,8 %. De meeste respondenten - 60 tot 70 % - geven aan dat ze niet van plan zijn het komende jaar van provider te veranderen. In vergelijking met vorig jaar is het marktaandeel van Belgacom voor vaste telefonie en datanetwerk gestegen. "Wellicht zet die tendens zich de komende jaren nog verder door", zegt Danielle Jacobs, directrice van Beltug, voorzitster van Intug en mede-organisator van het rondetafelgesprek over de telecomenquête. "Belgacom heeft de voorbije jaren gewerkt aan een compleet aanbod van vaste en mobiele telefonie, datanetwerk en ict-diensten. De vraag...

Voor vaste telefonie is 62,5 % van de bevraagde bedrijven klant bij Belgacom, voor mobiele communicatie en datanetwerken gaat het om 55,7 % en 43,8 %. De meeste respondenten - 60 tot 70 % - geven aan dat ze niet van plan zijn het komende jaar van provider te veranderen. In vergelijking met vorig jaar is het marktaandeel van Belgacom voor vaste telefonie en datanetwerk gestegen. "Wellicht zet die tendens zich de komende jaren nog verder door", zegt Danielle Jacobs, directrice van Beltug, voorzitster van Intug en mede-organisator van het rondetafelgesprek over de telecomenquête. "Belgacom heeft de voorbije jaren gewerkt aan een compleet aanbod van vaste en mobiele telefonie, datanetwerk en ict-diensten. De vraag is vandaag vooral hoe de andere operatoren daar tegen kunnen opboksen." Tegelijk moeten bedrijven in de gegeven markt een strategie bepalen. "We zetten bewust niet alles bij één operator neer", zegt Kris Truyen, coördinator support & telecom bij Carglass. "Voor ons callcenter rekenen we op Belgacom, maar voor vaste telefonie en het datanetwerk werken we met Telenet." Niet dat er veel alternatieven zijn. Met name in de markt voor datanetwerken is er nauwelijks concurrentie. "Iedere vier à vijf jaar schrijven we een lastenboek uit", zegt Pascal Claessens, service manager bij de VDAB. "Op het vlak van data zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden: Belgacom of het aanbod van een ict-dienstverlener via Telenet." Op het eerste gezicht lijkt dat duopolie uiteraard geen goede zaak voor de markt, maar tegelijk sluit het ook geen concurrentie uit. "Voor vaste telefonie werken we op de luchthaven met een lokale exploitant", zegt Pierre Gehrenbeck, CUTE & telecommanager bij Brussels Airport Company. "Telenet en Unify - het vroegere Siemens Enterprise Communications - hebben dat contract gewonnen. Hier is concurrentie mogelijk." Nieuwkomers hebben op de luchthaven trouwens wel meer keuze, want Belgacom, Telenet en Colt hebben er elk een eigen glasvezelnetwerk. Het is de uitzondering die de regel bevestigt, zoals dat dan heet. Bedrijven als Colt, Verizon of BT toonden ooit oprechte interesse in de Belgische markt. In de realiteit konden ze hun ambities nooit waar maken. Danielle Jacobs: "Die bedrijven hadden wel degelijk de intentie om te investeren. De moeilijkheid situeerde zich op het vlak van de integratie met de last mile van Belgacom." Bovendien is de Belgische markt erg klein. Er is niet echt plaats voor een brede waaier aan spelers, maar wellicht wel voor meer dan de huidige twee. Danielle Jacobs: "Het BIPT neemt alvast een initiatief om de markt voor de huurlijnen open te gooien." Uit de enquête blijkt dat bedrijven hun vaste en mobiele telefonie maar in de helft van de gevallen bij dezelfde provider onderbrengen. Kostenbeheersing kan een interessante drijfveer zijn om dat wel te doen. "We hebben meer dan drieduizend telefoonnummers", zegt Peter Ackaert, system engineer bij het Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten. "We gebruiken een tariefplan van Belgacom dat alle vaste en mobiele nummers als één groot geheel beschouwt. Er is geen verschil meer tussen een oproep van een vast naar een vast toestel, of een gesprek van een vast naar een mobiel toestel." Pure telefonie laat weinig ruimte over voor differentiatie. Daarom weegt de kostprijs vaak zwaar door bij de keuze voor een operator. Dat geldt echter niet zomaar in het geval van mobiele communicatie. Kris Truyen: "Dekking is dan wel een belangrijk element. Onze mobiele medewerkers moeten overal verbinding kunnen maken, van Oostende tot Bastenaken." Dries Van Damme