Deze aspecten werden onlangs nog keurig in de verf gezet tijdens twee events, respectievelijk de Innovation Day van Verizon Business en het Cloud symposium van Cevora.
...

Deze aspecten werden onlangs nog keurig in de verf gezet tijdens twee events, respectievelijk de Innovation Day van Verizon Business en het Cloud symposium van Cevora. Vandaag dienen zich heel wat trends aan, die stuk voor stuk veel aandacht krijgen in de pers. Zo kreeg een onderwerp als 'consumerization of ict' al zijn duizenden liters drukinkt en miljarden pixels toegewezen. Maar in zijn presentatie 'Consumerization of ict, and then some' op de Verizon Business Innovation Day bracht Terremark-strategist Wilco Van Ginkel een overzicht dat niet alleen een rist onderscheiden trends besprak, maar ook hun onderlinge invloed. In totaal ziet hij vijf trends - 'consumerization of ict', 'mobility',' social media', 'big data' en 'clouds' - die "niet los van elkaar mogen worden gezien!" En die combinatie is nog meer 'disruptive' dan elk afzonderlijk, klinkt de onderliggende boodschap. Was vroeger de 'enterprise stack' nog relatief eenvoudig van opzet, want strikt in eigen bezit en beheer van het bedrijf zelf, dan bundelen de vermelde trends zich tot "de perfecte it-storm," aldus Van Ginkel. De uitdagingen zijn zowel binnen als buiten het bedrijf te situeren, met op brede schaal nood aan interoperabiliteit en standaarden, de beschikbaarheid van breedbandtoegang, een voldoende mate van vertrouwen en dies meer. Aspecten die door onder meer de Europese Commissie worden aangepakt. Maar ook binnen bedrijven moeten spijkers met koppen worden geslagen. Zo moeten gebruikers die eigen ict binnenbrengen (computers, tablets, smartphones) ook zelf redelijkheid aan de dag leggen. "Er moet een evenwicht zijn tussen de voordelen voor het bedrijf en de persoonlijke voordelen", onderstreept Van Ginkel. Duidelijke afspraken - wie betaalt voor wat, wie is verantwoordelijk voor welke aspecten - zijn een must, met tevens een begeleidingstraject dat voorziet in evaluatiemomenten. "Het samenkomen van deze trends zorgt voor een knoert van spanningen wat betreft governance, security, intellectuele eigendom, data en zo meer", erkent Van Ginkel, "maar die trends zijn niet te vermijden, en ze komen als een tsunami. Een organisatie kan daarop gewoon toekijken of er voor open staan, met de power users praten en zo tot een evenwicht komen." Met een duidelijke boodschap naar de vrije blije gebruikers: "wij betalen nog je salaris!" Lees: uiteindelijk kan je als werknemer wat betreft gebruik en gedrag niet eender wat doen, zij het wel met behoud van de rechten van het individu (privacy). Kortom, bedrijven moeten bij consultants niet alleen kunnen aankloppen voor adviezen over de afzonderlijke onderdelen, maar ook over het geheel dat groter is dan de som der dingen. Daarbij kunnen ook eisen worden gesteld hoe een en ander wordt gebracht. Op het Cloud Symposium van Cevora zette EquaTerra's (KPMG Belux) Dominique Kindt in zijn presentatie behoorlijk pittig de puntjes op de 'i' inzake risk assessment in een wereld van veranderende trends - zoals de opkomst van de cloud. Goed voor "nuances, zonder jullie bang te maken." Na bondig te stellen dat cloud een andere vorm van outsourcing is, wees hij uitdrukkelijk op de nood om cloudleveranciers (in casu van 'publieke' cloud infrastructuur, maar een en ander gaat evengoed op voor de 'leveranciers' van interne, 'private' clouddiensten) op de rooster te leggen. "Een cloud service provider zal zijn omgeving zoveel mogelijk afschermen en zo veel mogelijk opdringen", klonk het onverbloemd. Gebruikers moeten "op bewuste wijze, met een business case naar de cloud gaan, met oog voor bijkomende kosten en de nood aan change management." Stuk voor stuk elementen die cloudkandidaten vaak uit het oog verliezen, verblind als ze zijn door de verlokkingen van lagere capex-kosten. Zo moet een klant zijn cloudprovider grondig doorlichten, om verrassingen te voorkomen Waar haalt hij zijn cloudcapaciteit, wat met bedrijfscontinuïteit, security, beheer- en rapporteringsvoorzieningen etc. Of "probeer eens met een bedrijf als Salesforce.com over 'liability' te praten. Damned difficult!" Governance is de boodschap en bedrijven moeten echt wel hun eigen huiswerk doen, "zowel kmo's als grote bedrijven, elk op hun wijze." Hou in ieder geval rekening met de kostprijs van het beheer van uitbestede diensten, wat al snel oploopt van een kwart tot een derde van het totaalbudget. Adviezen moeten er geen doekjes om winden en Dominique Kindt bood op dat gebied een mooie, bijzonder 'to the point' presentatie... inclusief de nodige dosis zelfironie. Immers, relativeerde hij zelf zijn job met "wat is het woord 'consultant' anders dan de samenvoeging van 'to con' en 'to insult'?" Guy Kindermans