België heeft met het Rijksregister, de Kruispuntbank Ondernemingen en de Kruispuntbank Sociale Zekerheid een uniek stelsel van authentieke bronnen in huis, die voor de verschillende administraties gedroomde bouwstenen vormen voor een performante e-governmentdienstverlening. Maar de ontsluitingskanalen van de authentieke bronnen worden het slachtoffer van hun eigen succes. Het aantal administratieve diensten dat afhankelij...

België heeft met het Rijksregister, de Kruispuntbank Ondernemingen en de Kruispuntbank Sociale Zekerheid een uniek stelsel van authentieke bronnen in huis, die voor de verschillende administraties gedroomde bouwstenen vormen voor een performante e-governmentdienstverlening. Maar de ontsluitingskanalen van de authentieke bronnen worden het slachtoffer van hun eigen succes. Het aantal administratieve diensten dat afhankelijk is van de informatie die via het Magda-platform geconsulteerd kan worden, blijft constant groeien, wat voor congestieproblemen zorgt. "Eén voorbeeld: als De Lijn een abonnement wil verkopen, moet de organisatie sowieso een beroep op ons doen", aldus Geert Mareels van Corve (Coördinatiecel Vlaams e-government). "Onze infrastructuur zou in feite 7 dagen op 7 en de klok rond moeten werken. Het probleem is dat ze daar niet op voorbereid is. Vaak gaat het immers over databestanden die door een administratie voor eigen gebruik, tijdens de kantooruren, worden bijgehouden. En bovendien laat het Magda-platform het wel eens afweten, wat al helemaal niet kan." Mareels vindt dat elke betrokken administratie voldoende middelen moet krijgen om zijn authentieke bronnen bedrijfszeker te houden. "Ook sommige van de nu al bestaande bronnen zullen in de toekomst méér aandacht moeten besteden aan hun ontsluitingsmogelijkheden én aan hun back-upsystemen." Overigens plaatste Mareels in Brussel ook vraagtekens bij de elektronische identiteitskaart. "Herinner je je Bill Gates die hier in februari 2005 de lof over die kaart kwam zingen bij zijn bezoek aan Brussel? En de tientallen studiedagen die daarop georganiseerd werden over de mogelijkheden van de e-ID? Vandaag lijkt de hype uitgebloed. Het succes en het gebruik van de e-ID blijft beperkt. Een e-mail of een brief digitaal ondertekenen is trouwens veel te moeilijk." Volgens Mareels zijn er de laatste jaren ook niet zoveel toepassingen bijgekomen voor de e-ID. "Terwijl er nochtans nog heel wat mogelijkheden te bedenken zijn, zowel door de overheid als door de private sector. Het wordt hoog tijd om de draad weer op te pikken."Frederik Tibau