"Elke ochtend stonden we tijdens de speeltijd in een lange rij aan te schuiven om broodjes te bestellen, die de school dan via een externe leverancier liet komen", vertelt Sien De Vriese. "Eigenlijk verloren we er onze hele speeltijd aan. Bovendien zaten er regelmatig fouten in de bestellingen, of iemand anders ging er 's middags met je broodje vandoor. De broodjes waren toch al op voorhand betaald."
...

"Elke ochtend stonden we tijdens de speeltijd in een lange rij aan te schuiven om broodjes te bestellen, die de school dan via een externe leverancier liet komen", vertelt Sien De Vriese. "Eigenlijk verloren we er onze hele speeltijd aan. Bovendien zaten er regelmatig fouten in de bestellingen, of iemand anders ging er 's middags met je broodje vandoor. De broodjes waren toch al op voorhand betaald." "Voor mijn eindwerk voerde ik een enquête uit bij de Vlaamse scholen", zegt De Vriese. "Ik bekeek welk systeem ze hadden om broodjes te bestellen en welke problemen zich voordeden." De resultaten bleken heel herkenbaar. "Digitalisering kwam vaak als antwoord op mijn vraag naar de gewenste verandering. Ik voelde dat er interesse zou zijn in een oplossing en zo heb ik mijn eindwerk verder uitgebreid." Meteen na haar middelbare studies, in september 2019, liet De Vriese de onderneemster in zichzelf los. "Ik bedacht Sendwich en zette daar alles op, tot op vandaag." Voor de ontwikkeling en het onderhoud van de app doet ze een beroep op MAD Factory uit Machelen. Er kwam ook hulp uit intiemere kring. "Mijn papa heeft me veel geholpen bij de opstart van de app. Via IT-collega's op zijn werk zijn we bij de appontwikkelaars beland. Ik heb me gebaseerd op mijn eigen ervaring om te bepalen wat de app zeker moest kunnen en bevatten." De primeur om de app te lanceren bewaarde De Vriese voor haar oude school, het Don Bosco Instituut in Groot-Bijgaarden. De formule sloeg meteen aan. Er zijn drie partijen aangesloten op het platform: de broodjesleverancier, de school en de eindgebruiker, de leerling dus. Wat Sendwich uniek maakt, is de school als tussenschakel. Die heeft de controle over de eindgebruiker. De leverancier laadt zijn menu op in het platform. De school maakt vervolgens een lijst van aangesloten leveranciers, bepaalt wanneer ze moeten leveren en selecteert welke gerechten de leerlingen kunnen bestellen. "De leerlingen kunnen via de app in enkele stappen een bestelling plaatsen, aan de hand van een unieke QR-code. Met diezelfde code halen ze hun broodje ook af en laden ze hun saldo op. Geen wachtrijen en een correcte afhaling van de lunch zijn het resultaat", zegt De Vriese. De leveranciers van de broodjes betalen aan Sendwich een commissie die vergelijkbaar is met wat ze anders 'kwijt' zijn via een klassieke spaarkaart: 14 broodjes kopen, het 15de gratis. "Ze krijgen er wel heel wat voor in de plaats", stelt Sien De Vriese. "Ze ontvangen de bestellingen in real time, waardoor ze hun werk, de inzet van personeel en de openingsuren van de winkel efficiënter kunnen organiseren." De verwachting is bovendien dat de broodjeszaken dankzij de app hun verkoop zien stijgen. Voor de scholen en de leerlingen is de app gratis. "We werken niet met reclame, want de app moet gebruiksvriendelijk zijn." De app is beschikbaar via Google Play en de Apple App Store. Verschillende scholen en leveranciers, van Oostende tot Tienen, gebruiken de app intussen. "Met corona verliep de verdere uitrol wat trager dan gepland", zegt De Vriese. "Voor corona gaf ik vaak demo's in scholen. Ik hoop ook bedrijven te kunnen verwelkomen op de app. In principe kan elke organisatie of leverancier zich aanmelden."