Jazeker, jobinhoud en groeikansen zijn belangrijk. Maar hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk draait het bij een job in de eerste plaats om de centen. Dat is bij ICT'ers niet anders.
...

Jazeker, jobinhoud en groeikansen zijn belangrijk. Maar hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk draait het bij een job in de eerste plaats om de centen. Dat is bij ICT'ers niet anders.De gemiddelde ICT'er verdient in ons land goed zijn boterham. Naast het brutosalaris beschikt hij of zij vaak over diverse extra voordelen, zoals een dertiende maand (77%), bijkomende hospitalisatieverzekering (75%), bijkomende pensioenverzekering (73%) en een bedrijfswagen (65%). Bij de helft van de ICT'ers (49%) is het loon trouwens gestegen ten opzichte van vorig jaar. De meesten (60%) tonen zich dan ook tevreden over hun loonpakket, 23% zelfs heel tevreden. Een kleine minderheid (4%) is uitgesproken ontevreden. Opvallend: bij zowat de helft is er sprake van een flexibel verloningspakket: 7% kan dat helemaal naar eigen voorkeur invullen, 19% doet dat gedeeltelijk. Eén op drie (31%) heeft een flexibel loonpakket zonder eigen inbreng. Eenzelfde aantal (30%) heeft geen flexibele verloning, maar toont wel interesse voor de formule. "Wij hebben gekozen voor een uiterst flexibele aanpak", zegt Veronique Van Geel, HR director bij Accenture. "Medewerkers kunnen hun dertiende maand of bonus bijvoorbeeld inruilen voor extra vakantiedagen. Ook het mobiliteitsbudget is bijzonder makkelijk aanpasbaar. Als je de ene maand een bedrijfswagen wil en de andere niet - bijvoorbeeld omdat je een maand in het buitenland bent voor een opdracht - dan kan dat perfect." Accenture maakte er een punt van alle bestaande regeltjes rond mobiliteit en de bedrijfswagen af te schaffen. "De medewerker vindt het heel waardevol dat hij mag kiezen. Sommige mensen opteren voor een kleinere wagen en besteden het vrijgekomen budget bijvoorbeeld aan extra kinderbijslag." Bij Cegeka heeft de helft van de medewerkers intussen ingetekend op het flexibele verloningsplan. Bij Accenture gaat het al om 85% van de medewerkers. "Ook wij zijn ermee bezig", vertelt Wim Hufkens, IT staffing director bij Econocom. "Het platform dat we daarvoor gebruiken, implementeren we trouwens ook bij onze klanten." In de praktijk blijkt het voor een groot stuk de wetgever te zijn die de creativiteit van de bedrijven rond flexibele verloning aanwakkert. Er bestaan rond werk en verloning erg veel regels, wat de bedrijfswereld aanzet om daar vindingrijk mee om te springen. Met name het gepersonaliseerde salarispakket biedt op dat vlak behoorlijk wat mogelijkheden. Eén van de onderwerpen die de voorbije tijd opnieuw in de belangstelling stond, was het principe van cash for car. "De voorgestelde regeling is niet echt goed uitgewerkt", vindt Anik Stalmans, HR director bij Cegeka. "Klopt", zegt ook Steve Boen, talent acquisition advisor bij Dell EMC. "Er zitten nog te veel gaten in de regeling. Niet alles is al duidelijk. De mensen zien nog niet meteen wat het hen concreet oplevert." Feit is dat de bedrijfswagen al langer een onderwerp voor discussie vormt. België is wereldwijde koploper op het gebied van de bedrijfswagen. En het aantal blijft nog stijgen. In 2017 ging het om een toename met ruim 3%, tot een totaal van bijna driehonderdduizend nieuwe bedrijfswagens. Ook voor de ICT'er is die bedrijfswagen belangrijk. Zes op tien zou overwegen van job te veranderen, mocht de werkgever de bedrijfswagen afnemen. Ook typisch Belgisch: de bedrijfswagen is een dieselwagen. "Uiteraard bekijken we wat de mogelijkheden zijn om naar hybride of elektrische bedrijfswagens over te stappen", zegt Stalmans, "maar puur fiscaal blijft de dieselwagen voorlopig het interessantst." Aan de elektrische wagen is een belangrijke praktische voorwaarde verbonden: de beschikbaarheid van laadpalen. "Daar maken we werk van", zegt Charlotte Meuris, sales team manager IT Permanent bij Computer Futures. "Bij ons in het gebouw zijn intussen al enkele laadpalen aanwezig." Dat is ook bij Accenture het geval. "We maken er een punt van om in elke categorie van bedrijfswagens een elektrisch of hybride model aan te bieden", zegt Van Geel. "Wij staan met de elektrische wagens nog niet zo ver als we hadden gehoopt", geeft Hufkens toe. "We merken onder meer dat de leasingbedrijven zich nogal afwachtend opstellen om in een elektrisch wagenpark te investeren." Trekken we de analyse van het loonpakket wat verder open, dan stellen we vast dat de ICT'er weliswaar goed verdient, maar dat hij of zij daar ook hard voor werkt. Bijna de helft van de respondenten (49%) stelt soms problemen te hebben met de werkdruk, 35% regelmatig en 8% zelfs continu. De eerste tien jaar van de carrière zijn het zwaarst, zo blijkt uit de cijfers. Toch vinden een kleine zeven op tien ICT'ers niet dat burn-out in hun job beduidend meer voorkomt dan elders. "ICT'ers werken hard, maar worden er ook goed voor beloond", stelt Charlotte Meuris. "De werkdruk neemt alleen maar toe", stelt Wim Hufkens. "Daarom is het zo belangrijk dat de detectie van vermoeidheid, burn-out en andere problemen in een zo vroeg mogelijk stadium plaatsvindt." Bedrijven keren in dat verband voor een stuk terug op een al te vrij thuiswerkbeleid. Het is belangrijk dat medewerkers elkaar zien, zo blijkt, zodat ze elkaar beter kennen, beter signalen opvangen en sneller kunnen reageren wanneer er een probleem dreigt. "Er zijn vaak te weinig rustpunten", zegt Wim Hufkens. "Te veel mensen zijn ook 's avonds en in het weekend met werk bezig."