Maandag 31 maart. In een datacenter van LCL begeeft een hoofdschakelaar voor de netstroom het. De noodstroomgeneratoren treden, zoals het moet, onmiddellijk in werking. Maar de hoofdschakelaar gaat een aantal keer aan en uit, waardoor ook de generatoren aan en uit gaan. Een generator waar een groot deel van het datacenter aan gekoppeld is, geeft de geest, waardoor de grootste Belgische datacenterpanne van de voorbije jaren een feit is.
...

Maandag 31 maart. In een datacenter van LCL begeeft een hoofdschakelaar voor de netstroom het. De noodstroomgeneratoren treden, zoals het moet, onmiddellijk in werking. Maar de hoofdschakelaar gaat een aantal keer aan en uit, waardoor ook de generatoren aan en uit gaan. Een generator waar een groot deel van het datacenter aan gekoppeld is, geeft de geest, waardoor de grootste Belgische datacenterpanne van de voorbije jaren een feit is. Laurens van Reijen, managing director van LCL, zegt dat 15 procent van zijn klanten 6 à 8 u. zonder datacenterdiensten heeft gezeten. Maar onder die 15 procent zaten, aldus andere bronnen, grote hostingnamen als Combell, Evonet en Openminds, en de populairste website van België, Netlog. Daarom zou naar schatting 40 procent van de Belgische websites hinder hebben ondervonden."Overdreven", is de laconieke commentaar van van Reijen. "Ruim 90 procent van onze servers staan bij LCL. Voor ons was de panne een immense ramp," aldus ceo Jonas Dhaenens van Combell maar hij geeft toe dat LCL tot dan op het vlak van uptime een ijzersterke reputatie had. Laurens van Reijen bevestigt dat graag."Het gaat om een Tier 3 datacenter, wat wil zeggen dat wij een garantie bieden van 99,98 procent. We hebben 6 jaar geen enkele storing gehad in onze 2 datacenters. We doen elke maand tests en interne controles. Maar er kunnen dus altijd dingen gebeuren en klanten dienen daarmee rekening te houden. Ze moeten altijd disaster-recovery- en business continuity-oplossingen voorzien. Zo is het bijvoorbeeld beter om je servers over onze 2 datacenters te spreiden. Dat biedt meer garanties." Door de schade aan de generator moesten de betrokken klanten van LCL tot hun grote ontevredenheid een hele week aan de slag zonder de zekerheid van redundatie in het datacenter.. Maar naast de dip in de dienstverlening heeft de panne ook schade veroorzaakt op de hardware: kapotte harddisks, switches, voedingen."Wij waren daar gelukkig op voorzien - we hebben die dingen in stock - waardoor we alles snel hebben kunnen vervangen", zegt Jonas Dhaenens. Over het eisen van compensaties blijft hij vaag."We kijken daarvoor de SLA's na." Volgens van Reijen zijn die discussies voer voor de verzekeringmaatschappijen."Wij bieden geen 100 procent garantie op stroom, net zoals de nutsbedrijven dat niet kunnen doen..." Van Reijen zucht:"Dit is helemaal niet leuk. Maar het komt voor, we zijn niet de enige. Belgacom in 2006, Level3 heeft ook al eens last gehad... Iedereen heeft wel eens die pech." Stefan Grommen