Met veel belangstelling las ik het artikel "Bijna helft bedrijven ontevreden over SAP-performantie" in Data News. Performantie is voor ons van het hoogste belang, zeker omdat SAP-software de bedrijfskritieke werkprocessen ondersteunt bij meer dan 100.000 klanten en meer dan 60% van alle transacties wereldwijd langs een SAP-systeem loopt.
...

Met veel belangstelling las ik het artikel "Bijna helft bedrijven ontevreden over SAP-performantie" in Data News. Performantie is voor ons van het hoogste belang, zeker omdat SAP-software de bedrijfskritieke werkprocessen ondersteunt bij meer dan 100.000 klanten en meer dan 60% van alle transacties wereldwijd langs een SAP-systeem loopt. In het artikel las ik dat it-verantwoordelijken niet altijd tevreden zijn met de performantie en reactiesnelheid van hun software. Een onderzoek in opdracht van Compuware naar de perceptie hierover bij it-verantwoordelijken kwam tot die conclusie. Het artikel stelt dat het erg belangrijk is om de performantie van systemen te 'meten'. Net daarom - en zelfs als perceptie soms realiteit is - vind ik het spijtig dat het onderzoek enkel naar de perceptie heeft gepeild en niet de werkelijke performantie heeft gemeten. Met het uitgangsprincipe ben ik het trouwens volmondig eens: meten is weten. De performantie van eender welke bedrijfskritieke software moet inderdaad in de gaten gehouden worden. Een automatiseringsproject bestaat immers niet alleen uit software, maar is een samenspel van software, hardware, opslagsystemen, netwerken, enzovoort. Dat is niet specifiek voor SAP, maar voor eender welk informaticaproject. Zeker in de groep bedrijven waar het onderzoek liep - organisaties met meer dan 500 medewerkers - is de totale informaticaomgeving vaak complex, met tal van kritieke toepassingen en gedecentraliseerde architecturen. Bij kmo's is de situatie natuurlijk veel eenvoudiger. Je zal me nooit horen zeggen dat een SAP-toepassing - net zoals elke andere software - altijd perfect draait van bij de start. Maar veralgemeningen zijn zeer spijtig als ik alle inspanningen zie van de it-collega's bij onze klanten, de duizenden SAP-specialisten bij onze partners en ook de eigen SAP-medewerkers. Van zodra 1 klant een probleem signaleert, luisteren we, zoeken we een oplossing en leren we. Wij raden onze klanten aan om tijdens het hele implementatieproces over performantie na te denken. In de implementatiemethodieken en benchmarks die wijzelf gebruiken, besteden we bijvoorbeeld meer aandacht aan zaken als systeemperformantie en schaalbaarheid. Op elk moment van het implementatieproces wordt nauw toegekeken op de impact van de technische architectuur op de prestaties van de software, zoals de eindgebruiker ze zal ervaren. Ook ons supportaanbod speelt daarop in. In 2009 lanceerden we bijvoorbeeld Enterprise Support, een professioneel ondersteuningsaanbod waarmee we organisaties bijstaan om hun systemen draaiende te houden en te optimaliseren. Een van de diensten binnen Enterprise Support omvat de zogenaamde de 'performance checks', waarbij je nog vóór de oplevering van het project de toekomstige prestaties kunt meten, zodat er op voorhand maatregelen kunnen genomen worden. Ook - en zéker - wanneer de software in gebruik is genomen, moet er volop naar de prestaties worden gekeken. Naast onze eigen toepassingen, bieden partners als HP of CA meettoepassingen die een end end-to-end zicht geven op de technische en eindgebruikersperformantie van de SAP-systemen. Onze klanten krijgen zo de mogelijkheid om proactief de prestaties van de software in de gaten te houden. Ze krijgen een goed zicht op mogelijke pijnpunten en kunnen hier zelfs op voorhand op inspelen. Het mag duidelijk zijn dat 'kwaliteit' en 'performantie' voor SAP doorheen de hele levenscyclus van een softwareproject op een geïntegreerde manier moeten worden bekeken. Ik bedank onze klanten die deelgenomen hebben aan het Compuware-onderzoek. Wij blijven luisteren en doen er alles aan om jullie bij jullie uitdagingen bij te staan. is managing director SAP Belux. HENRI VAN DER VAEREN