Precies een jaar geleden lag de koers van internetreus Yahoo laag genoeg om softwaregigant Microsoft te verleiden tot een vijandig bod. Het Redmondse bedrijf zocht al geruime tijd naar een manier om Google in de lucratieve online advertentiemarkt bij te benen. Microsoft bood 31 dollar per aandeel of in totaal 44,6 miljard dollar, 62 procent boven de toenmalige (zwakke) koers van Yahoo. Het management van het internetbedrijf weigerde dat bod én het verhoogde bod van 33 dollar per aandeel. Yahoo schurkt...

Precies een jaar geleden lag de koers van internetreus Yahoo laag genoeg om softwaregigant Microsoft te verleiden tot een vijandig bod. Het Redmondse bedrijf zocht al geruime tijd naar een manier om Google in de lucratieve online advertentiemarkt bij te benen. Microsoft bood 31 dollar per aandeel of in totaal 44,6 miljard dollar, 62 procent boven de toenmalige (zwakke) koers van Yahoo. Het management van het internetbedrijf weigerde dat bod én het verhoogde bod van 33 dollar per aandeel. Yahoo schurkte, in de rush naar zelfbehoud, zelfs tegen Google aan om samen te werken op de online advertentiemarkt. Microsoft trok uiteindelijk het bod in. Het was het begin van een kleine aandeelhoudersrevolutie bij Yahoo. En zoals haast gebruikelijk is in de Verenigde Staten werd die geleid door miljardair Carl Icahn. Die eiste een vervanging van het management, in het bijzonder van ceo Jerry Yang, en vervolgens nieuwe onderhandelingen met Microsoft. Zeker toen ook bleek dat de deal met Google in het water viel. Sappige details over de omstandigheden van het Microsoft-bod doken nadien op. Zo bleek dat Microsoft net vóór het vijandige bod van 31 dollar per aandeel een vriendschappelijk bod had gedaan van maar liefst 40 dollar per aandeel. Ook had Yahoo een samenwerking met Google afgewezen, één dag voor het Microsoft-bod. Na het bod kon praten plots wel. Ceo Jerry Yang zou dan weer een 'gifpilprocedure' hebben opgesteld na het vijandige Microsoft-bod. Daarmee zou het Yahoo-personeel grote sommen geld zijn beloofd wanneer ze ontslag zouden nemen. Een jaar na datum liggen de kaarten helemaal anders. De druk van de aandeelhouders deed ceo Yang alsnog besluiten zijn boeltje te pakken. Hij werd recentelijk vervangen door Carol Bartz, voormalig topvrouw bij AutoDesk. Die liet nog niet echt in haar kaarten kijken, maar stelde wel dat alle opties opnieuw op tafel liggen. Ze benadrukte niet kost wat kost haar nieuwe bedrijf te willen opsplitsen. En alsof de geschiedenis zich herhaalt: nu de resultaten van Yahoo niet fantastisch bleken te zijn - het bedrijf boekte een verlies door eenmalige kosten - klinkt de speculatie rond een nieuw 'Microhoo' weer even luid als een jaar geleden. Bovendien, zo wordt geargumenteerd, heeft Microsoft met Qu Li en Scott Moore nu ook twee belangrijke Yahoo'ers binnengehaald die voor de eventuele integratieklus zouden kunnen instaan. De hamvraag is echter of Microsoft en Yahoo - zelfs samengeteld - niet al te ver achterop hinken op Google om nog enig verschil te kunnen maken. [STG]