De opvallendste nieuwigheden zijn een grotere gebruiksvriendelijkheid, de integratie van een rist BI-tools, en vooral de gepersonaliseerde interfaces. Voortaan kunnen gebruikers software raadplegen en gebruiken vanuit hun specifieke functie in de onderneming. Het basispakket bevat al 21 'rolecenters', die gericht zijn op 21 belangrijke rollen binnen een organisatie. "Het interessante is dat de partners van Microsoft nog meer rolecenters kunnen toevoegen, gebaseerd op hun specifieke industrietakken", vertelt vice-president Microsoft Business Solutions Cesar Cernuda. "Wat is mijn rol binnen de organisatie, en hoe kan de software daarop afgestemd worden. Gebruiksgemak en flexibiliteit, daar is het ons om te doen."
...

De opvallendste nieuwigheden zijn een grotere gebruiksvriendelijkheid, de integratie van een rist BI-tools, en vooral de gepersonaliseerde interfaces. Voortaan kunnen gebruikers software raadplegen en gebruiken vanuit hun specifieke functie in de onderneming. Het basispakket bevat al 21 'rolecenters', die gericht zijn op 21 belangrijke rollen binnen een organisatie. "Het interessante is dat de partners van Microsoft nog meer rolecenters kunnen toevoegen, gebaseerd op hun specifieke industrietakken", vertelt vice-president Microsoft Business Solutions Cesar Cernuda. "Wat is mijn rol binnen de organisatie, en hoe kan de software daarop afgestemd worden. Gebruiksgemak en flexibiliteit, daar is het ons om te doen." Ook andere erp-leveranciers bieden al gepersonaliseerde interfaces aan, maar geen enkel bedrijf gaat volgens Cernuda even ver als de softwaregigant uit Redmond. "Misschien bestaan er al gelijkaardige toepassingen, maar Microsoft heeft wel het grootste partnernetwerk ter wereld. En al die partners kunnen verder bouwen op het standaardplatform van Navision. Dat zie je voorlopig nergens anders." Verder werden er ook business intelligence mogelijkheden geïntegreerd binnen Dynamics NAV 2009, gebaseerd op SQL Server. Daardoor kunnen werknemers dieper doordringen in de gegevens, trends detecteren, en nieuwe strategieën uitwerken. Bovendien kan het erp-pakket gebruikt worden als webservice voor andere toepassingen. Bedrijven die hun callcenter willen inschakelen in een telemarketingcampagne bijvoorbeeld, kunnen nu gemakkelijker een online dienst opzetten waarbij klantengegevens vanuit NAV 2009 beschikbaar zijn voor de oproepers, zonder hen daarom meteen toegang te geven tot de hele toepassing. Maar ondanks de nieuwigheden moet zelfs Bill Gates toegeven dat Dynamics qua functionaliteit allicht nooit aan concurrerende pakketten van een SAP of een Oracle zal kunnen tippen. Is het daarom dat Redmond dan maar alles zet op gebruiksgemak? "De vraag is of wij toeters en bellen moeten toevoegen om te kunnen zeggen dat we toeters en bellen toegevoegd hebben", aldus nog Cernuda. "Daarop is het antwoord overduidelijk neen. Microsoft tracht in de eerste plaats in te spelen op wat de klanten vragen. En daarvoor hoef je niet zo nodig het grootste en zwaarste pakket te hebben. Het is ons niet te doen om één groot erp-systeem. Opnieuw: wij laten onze partners, die een veel grotere kennis hebben in hun niche dan wij, ad hoc toevoegen. Dat is een veel betere strategie." Dynamics Navision (NAV) wordt door Microsoft nog steeds in de markt gezet als een pakket voor de low-end markt. Dynamics Axapta (AX, dat onlangs ook in een 'versie 2009' gelanceerd werd) is het alternatief voor de grotere ondernemingen. Eén van de meest gestelde vragen in Kopenhagen was of het geen tijd wordt om die scheiding te herbekijken. Heeft het Navision-pakket niet genoeg doorgroeimogelijkheden om ook de high-end van de markt aan te kunnen? "Daar heb ik niet meteen een pasklaar antwoord op", aldus business group manager Microsoft Dynamics Jan Smessaert. "Als je spreekt over echt grote bedrijven met duizend gebruikers, een internationale structuur en de behoefte om op termijn naar shared services te gaan op het vlak van HR of productiecontrole, dan is Dynamics AX toch nog steeds de te verkiezen optie. Maar als je kijkt naar België, zijn er geen 500 bedrijven die zo gestructureerd zijn." "Op de middenmarkt is het antwoord een pak genuanceerder. Katoennatie bijvoorbeeld, werkt wel op NAV, en dat is toch ook geen klein bedrijf. Het aantal gebruikers is dus niet doorslaggevend, wel de structuur van het bedrijf." In het verleden is er ooit gesproken van een samensmelting van beide pakketten, maar dat idee is aan de kant geschoven. "Maar als we een innovatie doen, dan zien we die wel terugkomen in alle producten", gaat Smessaert verder. "Intussen zijn de ontwikkelingsteams voor AX en NAV gecentraliseerd, en dingen zoals Sharepoint-integratie of rolgebaseerde userinterfaces duiken dus op in beide pakketten." "Er is geen enkele reden waarom we AX of NAV zouden baseren op één enkele codebase, maar op het vlak van verticalisatie hebben we wel beslist om zelf toepassingen te gaan bouwen voor vijf grote industrielagen (professional services, retail, overheid, distributie en manufacturing nvdr.), en dit bovenop NAV en AX. De microverticals worden dan weer door onze partners gebouwd." Frederik Tibau