Net als vorig jaar analyseerde Computer Profile voor Data News de Belgische markt van unified communications en videoconferencing. Zo'n 3.800 interviews nam het bedrijf af bij ict-verantwoordelijken in Belgische bedrijven met 50 of meer medewerkers. Daaruit blijkt onder meer dat Microsoft andermaal 3 procent groeit ten opzichte van een jaar geleden. Die groei is te danken aan de populariteit van Skype for Business, het voormalige Microsoft Lync.
...

Net als vorig jaar analyseerde Computer Profile voor Data News de Belgische markt van unified communications en videoconferencing. Zo'n 3.800 interviews nam het bedrijf af bij ict-verantwoordelijken in Belgische bedrijven met 50 of meer medewerkers. Daaruit blijkt onder meer dat Microsoft andermaal 3 procent groeit ten opzichte van een jaar geleden. Die groei is te danken aan de populariteit van Skype for Business, het voormalige Microsoft Lync. Op de tweede plaats vinden we Cisco, inclusief het overgenomen Tandberg, met circa 25 procent. De top-drie wordt gesloten door Polycom met een aandeel van circa 15 procent; voornamelijk door het aandeel videoconferencingoplossingen. Verderop wordt de spoeling dun: álle andere leveranciers moeten het stellen met een marktaandeel onder de vijf procent. Uitgesplitst naar sectoren, doet Microsoft het bijzonder goed in de transportsector - meer dan 65 procent - en in 'ICT & Utilities' en 'Financial & Business Services' (46 procent). Cisco scoort dan weer bovengemiddeld goed in het segment 'Financial & Business Services'. Polycom komt het sterkst naar voren in het onderwijs. Opmerkelijk is dat er geen toename meer is in het aantal locaties dat aangeeft gebruik te maken van unified communications en videoconferencing. De afgelopen jaren was die groei al aan het stilvallen. Het lijkt er dus op dat er een verzadiging is in de markt voor unified communications en videoconferencing. De technologie wordt vooral ingezet bij de grotere ondernemingen. Vanaf 200 werknemers op locatie stijgt het gebruik naar zo'n 50 procent. Van locaties met het aantal werknemers tussen de 50 en 100 komt dit percentage uit op 30 en voor locaties met 100 tot 200 medewerkers op 36 procent. In de puur zakelijke voice-over-ip-toepassingen zien we een ander beeld. Daar zijn het Cisco, Mitel en Alcatel-Lucent die de markt aansturen. Cisco scoort voornamelijk in de ICT en Financial & Business Services. Van alle ondervraagde bedrijven die voip gebruiken, zegt ruim een vijfde dit te doen met oplossingen van Cisco. Mitel doet het bovengemiddeld goed binnen het onderwijs, groothandel en retail, en de maakindustrie met 20 procent. Alcatel-Lucent moet het dan weer hebben van de gezondheidszorg en de bouw- en constructiesector. Cisco is en blijft dus de sterkste voor wat betreft de pure voip-toepassingen met in totaal 21 procent marktaandeel. Het Canadese Mitel blijft als tweede met 17 procent hangen op hetzelfde aandeel als vorig jaar. Alcatel-Lucent, Avaya en Unify (het vroegere Siemens Enterprise Communications) sluiten de top-vijf. Een andere opmerkelijke vaststelling is tot slot dat Proximus en Nextel in deze ranking voorkomen. Zij maken zelf geen eigen voip-oplossingen, maar worden wél door de ondervraagde bedrijven genoemd als 'vendor' van de voip-oplossingen die zij afnemen. Dat zegt meteen veel over de perceptie bij die klanten, die blijkbaar niet echt wakker liggen van het gebruikte type technologie. Om een zo compleet mogelijk beeld te schetsen, koos Computer Profile er voor om beide dienstverleners toch in het overzicht op te nemen. KRISTOF VAN DER STADTDe markt voor unified communications lijkt verzadigd te zijn