Wie vandaag ontwikkelt, heeft een breed spectrum aan eindbestemmingen. Desktop, mobiel, in de cloud, voor Windows, iOS, OS X, Android, Linux enz... Waar Microsoft ooit de dominante factor was, beseft het bedrijf maar al te goed dat een groot deel van het ontwikkelpotentieel zich liever op Android of iOS stort. Hoog tijd dus om die mensen terug binnen te halen. Niet met grof geweld, maar wel met fluwelen handschoenen en door te tonen dat Microsoft alles in huis heeft. Zo heeft Win-dows anderhalf miljard dagelijkse gebruikers en is het bedrijf vandaag aanwezig op tablets, pc's, smartphones en gameconsoles. De kracht van Microsoft zit in de veelzijdigheid.
...

Wie vandaag ontwikkelt, heeft een breed spectrum aan eindbestemmingen. Desktop, mobiel, in de cloud, voor Windows, iOS, OS X, Android, Linux enz... Waar Microsoft ooit de dominante factor was, beseft het bedrijf maar al te goed dat een groot deel van het ontwikkelpotentieel zich liever op Android of iOS stort. Hoog tijd dus om die mensen terug binnen te halen. Niet met grof geweld, maar wel met fluwelen handschoenen en door te tonen dat Microsoft alles in huis heeft. Zo heeft Win-dows anderhalf miljard dagelijkse gebruikers en is het bedrijf vandaag aanwezig op tablets, pc's, smartphones en gameconsoles. De kracht van Microsoft zit in de veelzijdigheid. Het bedrijf demonstreert dat onder meer met Windows Universal Apps. Een nieuwe Windows-runtime waarmee je met één code alle platformen kan bedienen. "Bij Google en Apple bouw je een app voor tablets of smartphones of pc's. Zo zien wij het niet", legt David Treadwell, cvp operating systems group bij Microsoft het uit. "Met Win-dows moet het makkelijker zijn om de designen, te debuggen, te ontwerpen of om je apps uit te rollen." In praktijk zal je nog wel de interface kunnen aanpassen om alles net iets keuriger te maken. Maar het doel is dat je het merendeel van je code kan hergebruiken. Voor gebruikers betekent dit dat ze een gekochte app op Windows Phone ook op hun tablet of pc kunnen downloaden, tenminste als deze op het Windows-platform draaien. Dag één van Build draaide vooral om het Windows-platform (zie kaders) en hoe developers er mee om kunnen gaan. Op de tweede dag van Build ging de keynote vooral over één aspect van Microsoft: Azure en ontwikkelen voor de cloud. Waar het de Windows-merknaam aan de gebruikerszijde zo fel mogelijk wil doortrekken, neemt Azure net afscheid van die naam om te benadrukken dat Microsoft end-to-end clouddiensten kan leveren, maar niet getrouwd is met zichzelf. Azure telt intussen zestien regio's waarvan twee in Europa (en geen enkele in Rusland, Afrika of het Midden-Oosten). De cloud van Microsoft moet het voortaan makkelijker maken om virtuele machines, hetzij op Windows of Linux, aan te maken en vm's met meerdere data disks te kopiëren. Tijdens de keynote komt Luke Kanies, ceo van Puppet Labs, op het podium om de integratie met Puppett (en ook Chef) aan te kondigen. Wie zijn webservice wil debuggen kan dat voortaan in de virtuele machine vanuit Visual Studio op de desktop.Functies als integrated billing geven dan weer een beter financieel overzicht van de diensten die je in de Azure-cloud gebruikt. Voor wie met wisselende pieken zit, is er AutoScale waarbij Azure vanzelf uitbreidt (en nadien weer krimpt) om grote druktes aan te kunnen. Tot slot is er traffic manager, een functie waarbij een virtuele machine, clouddienst of website beschikbaar wordt via de datacenters die Microsoft wereldwijd heeft, dit om gebruikers de dichtstbijzijnde server te geven. Ook als dat lokaal datacenter problemen geeft, komt er een automatische failover naar het andere dichtstbijzijnde datacenter. Ook aan de liefhebbers van openbron-initiatieven wordt aandacht gegeven. Microsoft roept de .Net Foundation in het leven voor openbron .Net-projecten. Tegelijk brengt het er Roslyn, het project om Visual Basic en C# te herschrijven, in onder en stapt ook Xamarin met enkele projecten in de stichting. "Onze visie is om te floreren en vooruit te gaan in deze mobile first, cloud first wereld"; een uitspraak van Satya Nadella die regelmatig wordt herhaald doorheen het event. Microsofts koers is breder en behandelt de pc als één van de platformen, niet als het platform. Er zijn ook weinig taboes. Microsoft heeft liever een developer die ontwikkelt voor de iPhone met Microsoft-tools, dan een developer die het bedrijf helemaal links laat liggen. De koppeling met de cloud moet vlot en flexibel zijn. Nochtans lopen er op de conferentie verschillende developers rond die aanvankelijk niet zo happig zijn op de evolutie naar de cloud (vooral omdat er zo minder aandacht is voor desktopontwikkelaars), maar tegelijk horen we van verschillende anderen dat ze er het nut van inzien. Het vraagt aanpassing, maar de voordelen zijn er. Microsoft haalde het groot geschut boven op Build. De boodschap die het aan zijn developers wil meegeven is dat de reus uit Redmond een flexibele end-to-end speler is waar partners op kunnen rekenen. Je kan alles op Microsoft-platformen laten draaien. Maar het hoeft niet. De keuze ligt bij de ontwikkelaar. Nu nog hopen voor Microsoft dat die ontwikkelaar ook effectief voor Microsoft kiest. Pieterjan Van LeemputtenOp de lanceringsdag van Titanfall draaiden er meer dan honderdduizend virtuele machines in Azure om de online game te ondersteunen.