De mobiele versie van de bi-oplossing van Microstrategy werd deze zomer officieel gelanceerd en wil besluitvormingssoftware toegankelijk maken voor iedereen, op elk ogenblik en overal. En dus ook voor de gebruikers van de iPhone en iPad van Apple. Zo heeft Microstrategy al 500 iPads in gebruik genomen en de helft van zijn 2.300 medewerkers zou binnen 6 tot 12 maanden over de nieuwe tablet van Apple moeten beschikken. De tool bestaat al wel op Blackberry en binnenkort komt er ook ondersteuning voor Android en Windows 7.
...

De mobiele versie van de bi-oplossing van Microstrategy werd deze zomer officieel gelanceerd en wil besluitvormingssoftware toegankelijk maken voor iedereen, op elk ogenblik en overal. En dus ook voor de gebruikers van de iPhone en iPad van Apple. Zo heeft Microstrategy al 500 iPads in gebruik genomen en de helft van zijn 2.300 medewerkers zou binnen 6 tot 12 maanden over de nieuwe tablet van Apple moeten beschikken. De tool bestaat al wel op Blackberry en binnenkort komt er ook ondersteuning voor Android en Windows 7. Volgens Michael Saylor, voorzitter en ceo van Microstrategy, zijn er zes redenen om over te stappen naar mobiele bi op iPod/iPad: de integratie van de mapping tool Google Maps (voor geolocalisatie in real time), het gebruik van multi-touch gestures (gebruikers van de nieuwe systemen van Apple zijn hier al vertrouwd mee), de mogelijkheid om specifieke bewegingen te gebruiken (bijvoorbeeld om multidimensionale gegevens te analyseren aan de hand van 'natuurlijke' beelden), toegang tot typische applicaties inzake mobiliteit (zoals e-mail, LinkedIn, enz.), de ontwikkeling van sensor-based queries (dankzij het lezen van barcodes, gps en spraakherkenning), en de functie om mobiele info vast te leggen (zodat info op het mobiele toestel kan worden overgezet naar de back-end met behulp van de camera en barcodes). Kortom, alle gemak van de mobiele toestellen van Apple gekoppeld aan de kracht van het bi-platform van Microstrategy, temeer omdat de code werd ontwikkeld "volgens de regels van de kunst" in Objective-C. Microstrategy is van mening dat zijn mobiele product beter geïntegreerd is in het bestaande aanbod dan de concurrentie en dat het mag worden gezien als een uitbreiding van de webproducten en van de Intelligence Server. "Sommige concurrenten zullen op termijn ongetwijfeld mobiliteit aanbieden op sommige delen van bi, zoals reporting, dashboards of OLAP, terwijl andere zich hier niet op toespitsen, maar Microstrategy biedt mobiele BI op een coherente manier aan met één enkel platform", aldus Sanju Bansal, chief operating officer van Microstrategy. En Mark LaRow, senior vice-president Products, benadrukt dat metadata en bestaande designs hergebruikt kunnen worden op het mobiele platform, met alle voordelen van dien. Microstrategy gaat dus verder om de BI-Suite nog te verbeteren, vooral dan wat het prestatievermogen betreft. Dankzij het gebruik van 'in-memory stores' gebeurt de verwerking in de databases sneller en de uitgever raadt aan om over te stappen naar 64-bits platformen. Ook biedt Microstrategy een analyse- en aanbevelingsdienst aan om de prestaties van de tool te verbeteren. "We koesteren de ambitie om de verwerkingssnelheid de komende 5 jaar te vertienvoudigen", zei Mark LaRow nog. Het valt natuurlijk nog af te wachten of bi ingang zal vinden bij ultramobiele medewerkers en of de producten die door het grote publiek gebruikt worden, zoals de iPhone en iPad, volledig ingeburgerd zullen geraken in de ondernemingen. Misschien zal de Y-generatie de trigger zijn? Volgens Eddy Conjaerts, directeur van Microstrategy Belux, bestaat de uitdaging er nu in om de lokale ondernemingen warm te maken voor mobiele BI. Het voordeel is dat de suite coherent is, zodat alles wat reeds ontwikkeld werd inzake rapportering, dashboards (meer bepaald voor het management), enz., hergebruikt kan worden op het mobiele aanbod. Volgens hem zou de dochteronderneming Belux dit jaar 15 tot 20% vooruitgang moeten boeken en hij bevestigt dat de mobiele golf sterker zal zijn dan alle vorige, wetende dat "we ons enkel bezighouden met BI, wat een voordeel is." Om dit succes mogelijk te maken, zal de dochteronderneming haar indirecte netwerk uitwerken, waar we vooral Accenture terugvinden en dat de grote organisaties aanpakt. Ook zou gehoste BI een groeipool kunnen vormen. Marc Husquinet