Dankzij zijn partnerschap met Amazon Web Services biedt MicroStrategy naar eigen zeggen voortaan "het meest volledige, meest schaalbare en best beheersbare analyseplatform in de cloud aan", dixit oprichter en ceo Michael J. Saylor. De analysetool is verkrijgbaar in de 10 datacenters van AWS over de hele wereld (naast de centra van MicroStrategy zelf) en wordt in selfservice aangeboden aan een variabele prijs. De tool ondersteunt elke soort data en is toegankelijk voor elke ondernemingsvorm. Dit alles tegen een lagere kostprijs en met prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een configuratie ter plaatse. En om zijn gelijk te bewijzen biedt MicroStrategy een proefabonnement van 30 dagen gekoppeld aan Amazon Redshift, met terbeschikkingstelling van een consultant. Het eerste partnerschap heeft be...

Dankzij zijn partnerschap met Amazon Web Services biedt MicroStrategy naar eigen zeggen voortaan "het meest volledige, meest schaalbare en best beheersbare analyseplatform in de cloud aan", dixit oprichter en ceo Michael J. Saylor. De analysetool is verkrijgbaar in de 10 datacenters van AWS over de hele wereld (naast de centra van MicroStrategy zelf) en wordt in selfservice aangeboden aan een variabele prijs. De tool ondersteunt elke soort data en is toegankelijk voor elke ondernemingsvorm. Dit alles tegen een lagere kostprijs en met prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een configuratie ter plaatse. En om zijn gelijk te bewijzen biedt MicroStrategy een proefabonnement van 30 dagen gekoppeld aan Amazon Redshift, met terbeschikkingstelling van een consultant. Het eerste partnerschap heeft betrekking op AWS, "maar we sloten ook overeenkomsten met T-Systems en Tata Consultancy Services, en met andere integrators in Europa", aldus Saylor. Nog op het vlak van cloud is de software MicroStrategy Mobile nu ook beschikbaar op de AWS Marketplace en ze kan voor 30 dagen gratis op proef gedownload worden, eveneens met toegang tot een consultant. MicroStrategy introduceerde onlangs trouwens PRIME, Parallel Relational In-Memory Engine, dat het mogelijk maakt om de operationele prestaties van het product verder te verbeteren. MicroStrategy kondigde daarnaast ook aan dat het zijn aanbod gaat vereenvoudigen (van 21 naar 4 basisproducten, namelijk mobiel, web, server en architect), en dat de prijzen transparanter worden. "Vroeger werden we soms gezien als te complex of te duur", rechtvaardigt de baas van MicroStrategy nog. Hij betreurt het gebrek aan zichtbaarheid van zijn bedrijf, maar er is verandering op komst, meer bepaald in Europa, met referenties als Lidl, Adidas, Bayer en Danone. Maar de grote nieuwigheid bij MicroStrategy is de lancering in bètaversie van zijn securityplatform Usher, dat werd ontworpen voor de cryptografische beveiliging van mobiele apparaten in de cloud. MicroStrategy meent dat wachtwoorden, kaarten, sleutels, handtekeningen en andere tokens ineffectief zijn gebleken en steunt daarom op cryptografie en software security credentials om te zorgen voor een veiligheid die "1.000 keer beter is dan die van een tastbare sleutel", aldus nog Saylor. Usher is relevant omdat mobiele toestellen alomtegenwoordig zijn en de nieuwe mogelijkheden voor het grijpen liggen." Bovendien valt Usher op door zijn eenvoudige implementatie via een selfservice portal. Het aanbod is ook veiliger en eenvoudiger te beheren voor beheerders. Usher is vooral bedoeld voor de beveiliging van de toegang tot enterprise BI-applicaties, terwijl MicroStrategy verschillende vormen van zwakke en sterke authenticatie ondersteunt (stem-gelaatsherkenning, pincode, vingerafdrukken, enz.), met een QR-code als basis. Het kan worden ingezet om zowel de fysieke als geautomatiseerde toegang te beveiligen, maar ook als een identiteitskaart of sociale zekerheidskaart, klantenkaart voor klanten, enz. MicroStrategy legt ook de nadruk op de gemakkelijke implementatie in 3 stappen: creatie van de gebruikerspopulatie, verbinding met de bedrijfsmiddelen (en zelfs met applicaties in cloud zoals Salesforce en Google Docs) en het uitdelen van de badges. De oplossing is gebaseerd op de Active Directory van Microsoft om toegangen te creëren, terwijl er beheer- en analysetools van de activiteit van de gebruikers beschikbaar zijn. Usher wordt al gebruikt in het kader van FirstNet, het netwerk van de hulp- en politiediensten dat werd ingevoerd door Northrop Grumman nadat gebrekkige communicatie werd waargenomen tijdens de tragische gebeurtenissen van 11 september 2011. Steunend op een LTE-netwerk wil FirstNet zorgen voor een betere communicatie en coördinatie tussen de verschillende diensten. Een andere klant van Usher is de Gucchi-groep. Tenslotte is Usher meer een veiligheidsproduct voor mobiele data, een krachtig hulpmiddel voor het verzamelen van gegevens, waar vervolgens "munt uit kan worden geslagen". Marc Husquinet