Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Algemeen gesproken neemt het telecombudget af of blijft het gelijk. Voor twintig procent van de ondervraagde bedrijven neemt het toe.

Zes procent van het enquêtestaal verwacht een toename in zijn telecombudget met minder dan 10 procent. 9 procent mag zelfs rekenen op 20 procent extra. Vorig jaar was dat nog 14 procent. Voor de meerderheid (57%) zal het telecombudget volgend jaar hetzelfde bedragen. Vorig jaar was dat 50 procent. In vergelijking met vorig jaar verwacht 5 procent meer een daling van het budget.

Het it-budget (exclusief telecom) neemt bij ongeveer 30 procent van de ondervraagden wel toe. Een verschuiving van het totale budget?

Koen Van Loo (ADMB): “Hier speelt duidelijk het fenomeen van de kostprijs per eenheid die daalt plus het feit dat er daarnaast steeds meer added value services op het net geplaatst worden.”

Serge Demeulenaere (Fabricom GTI): “De datacommunicatie is eigenlijk de backbone geworden van al uw applicaties.”

Danielle Jacobs (Beltug): “Ja, en de vraag is dan natuurlijk waar dat precies in de budgetten gestopt wordt. Neem nu een applicatie die je ontwikkelt voor een pda: misschien zijn dat wel it-mensen die dat doen en is er van die applicatie geen spoor terug te vinden in het telecombudget van een bedrijf.”

Grens telecom en it vervaagt

Zowel Van Loo als Demeule-naere zijn het er over eens: het onderscheid tussen telecom en it verdwijnt compleet.

Serge Demeulenaere: “Telecom wordt full ict. Maar vergis je niet, in veel bedrijven valt telecom nu nog onder facility.”

Georges Kiss (De Post) plaatst zijn bedrijf in de categorie waarbij het budget stabiel blijft. “Tenminste als je de totale optelsom maakt. In dat budget zit dan voor een groot deel infrastructuur, virtualisatietechnologie en dergelijke waarmee je bijvoorbeeld energiekosten in een datacenter kunt besparen. Maar daarnaast zijn er ook de software- en licentiekosten en andere kosten die niet echt naar beneden gaan. Samen geeft dat dan een stabiel budget.”

Serge Demeulenaere gaat akkoord: “Langs de ene kant ga je investeren, dus je budget gaat omhoog, en dan haal je het budget langs een andere kant wel omlaag. En het is dan de toegevoegde waarde die de extra winst oplevert voor je investering. Uiteindelijk heb je communicatie nodig om je filialen te verbinden, en daar betaal je dan doorgaans toch een vaste prijs voor. Dus op die flat fee kun je niet meteen een besparing realiseren. Maar we evolueren naar steeds meer applicaties die allemaal via het datanetwerk zullen lopen. Net omdat je steeds meer op dat datanetwerk gaat doen, gaat op termijn het budget daar naar boven gaan.”

Rol van servicemodel

Georges Kiss wijst erop dat er nog verschuivingen te verwachten vallen in de budgetten tussen de uitgaven voor de interne it, en de investeringen in datacommunicatie. “Meer en meer gaat het in de grote bedrijven om back-up as a service, storage as a service, … Ik denk dat zowat elke onderneming nog wel zijn eigen terabytes aan storage heeft in zijn kelder, omdat er geen alternatief was. Maar wanneer je meer en meer storage in het service-model gaat gebruiken, dan wordt je pipeline alsmaar belangrijker en wordt glasvezel bijvoorbeeld bijna een noodzaak of vanzelfsprekendheid. Met een bijbehorende budgetverschuiving tot gevolg.”

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content