Mio Technology ontwikkelt en verkoopt producten die inspelen op de zogenaamde mobile lifestyle: pocketpc's, pda's, smartphones, draagbare gps-toestellen, en combinaties daarvan. Mio Technology is een dochteronderneming van MiTAC. Dat is een bedrijf uit Taiwan met wereldwijd 20.000 medewerkers, actief rond ontwikkeling en productie voor de oem-markt. Mio Technology Benelux ontstond in 1992 in Brussegem, als een lokale vestiging van MiTAC. Paul Notteboom stond aan de wieg van het bedrijf en leidde het tot eind 2008. Vandaag is hij corporate vice-president bij MiTAC Intern...

Mio Technology ontwikkelt en verkoopt producten die inspelen op de zogenaamde mobile lifestyle: pocketpc's, pda's, smartphones, draagbare gps-toestellen, en combinaties daarvan. Mio Technology is een dochteronderneming van MiTAC. Dat is een bedrijf uit Taiwan met wereldwijd 20.000 medewerkers, actief rond ontwikkeling en productie voor de oem-markt. Mio Technology Benelux ontstond in 1992 in Brussegem, als een lokale vestiging van MiTAC. Paul Notteboom stond aan de wieg van het bedrijf en leidde het tot eind 2008. Vandaag is hij corporate vice-president bij MiTAC International. "In 2003 brachten we onder de naam Mio een eigen merk van navigatietoestellen op de markt", vertelt hij. "De spelers die toen in die markt actief waren - Garmin, TomTom, Route 66 - concentreerden zich allemaal op de softwarezijde. Wij brachten een volledig nieuwe hardwarelijn." MiTAC heeft zich altijd heel sterk op technologie en productie gericht, met oog voor een snelle time-to-market. Bij de introductie van Mio profiteerde het bedrijf daar ook van. "In 2004 verkochten we 100.000 Mio-toestellen. In 2005 brachten we een pda met gps-functionaliteit op de markt: de Mio 168. Daarvan verkochten we er op een jaar tijd een half miljoen." Een jaar later volgde de Mio 269: de eerste pda-gps in de markt met harde schijf en naadloze kaart. Mio introduceerde ook de eerste smartphone met gps en de eerste gps voor dames, met een speciaal design en lokale zoekfunctionaliteit. "Het succes van Mio bestond uit de combinatie van een snelle marktintroductie en een Europese marktfocus. We werkten met een team van twintig medewerkers en richtten ons op de Benelux, Frankrijk, Italië en Spanje." Door continu innoverende producten te lanceren bleef Mio de concurrentie van de a-merken voor en kon het bedrijf snel een mooi marktaandeel uitbouwen. "In 2006 verkochten we 800.000 toestellen, goed voor een marktaandeel van twaalf procent." In 2007 volgde de fusie van Mio en Navman, het bedrijf dat MiTAC van Brunswick had overgenomen. Door de sterke marktpositie van Navman in Duitsland en Groot-Brittannië - twee landen die Mio bewust links had laten liggen - zag MiTAC een duidelijke complementariteit tussen beide bedrijven. "Dankzij de overname van Navman beschikken we nu over een eigen navigatie-engine", aldus nog Paul Notteboom. "Voorheen hadden we die extern aangekocht." Door de fusie werkt Mio nu met twee Europese hoofdkantoren, in België en Groot-Brittannië.Het fusiebedrijf telt ongeveer honderdzestig medewerkers, waarvan zestig in België. De fusie zet het marktaandeel van het bedrijf tijdelijk onder druk, al blijven de vooruitzichten positief. "Er is een sterke prijserosie - vorig jaar alleen al vijfendertig procent - maar de markt voor navigatietoepas-singen blijft nog jaarlijks met tien à vijftien procent groeien. We zien nog heel wat opportuniteiten, onder meer in toepassingen voor de automobielsector en voor mobiele multimedia-internet devices." Dries Van Damme