Saga Consulting is opgericht in 1990 en in 2003 overgenomen door de huidige voorzitter Etienne Schreurs. "Het was toen ook een beetje crisis, maar lang niet zo erg als nu", zegt hij. Via een aantal gerichte overnames groeide Saga de voorbije zes jaar uit tot een groep met 360 medewerkers. Onlangs nog nomineerde Trends de groep voor het tweede jaar op rij als Trends Ambassadeur in de categorie Middelgrote Ondernemingen in Vlaams-Brabant. De activiteiten van Saga zijn verdeeld over drie bedrijven: Saga Consulting (it-diensten, -projecten en -detachering), Saga Systems (software voor tijdsplanning en hr) en anaXis (e-business). "Met Saga Consulting hebben we heel wat contracten in de financiële sector", aldus Etienne Schreurs. "Onder meer bij Fortis, KBC en ING. Daa...

Saga Consulting is opgericht in 1990 en in 2003 overgenomen door de huidige voorzitter Etienne Schreurs. "Het was toen ook een beetje crisis, maar lang niet zo erg als nu", zegt hij. Via een aantal gerichte overnames groeide Saga de voorbije zes jaar uit tot een groep met 360 medewerkers. Onlangs nog nomineerde Trends de groep voor het tweede jaar op rij als Trends Ambassadeur in de categorie Middelgrote Ondernemingen in Vlaams-Brabant. De activiteiten van Saga zijn verdeeld over drie bedrijven: Saga Consulting (it-diensten, -projecten en -detachering), Saga Systems (software voor tijdsplanning en hr) en anaXis (e-business). "Met Saga Consulting hebben we heel wat contracten in de financiële sector", aldus Etienne Schreurs. "Onder meer bij Fortis, KBC en ING. Daar hebben we toch een aantal van onze Cobol-jongens moeten laten afvloeien. De banken hebben er heel wat projecten bevroren. Cobol-specialisten zijn vaak zodanig gespecialiseerd in hun domein dat ze moeilijk naar een ander profiel kunnen doorgeschoven worden." Saga stevent dit jaar af op hetzelfde omzetcijfer als in 2008. Voor een bedrijf dat groei als doelstelling heeft, is dat echter niet voldoende. "Gebrek aan groei is voor mij gelijk aan achteruitgang", vindt Etienne Schreurs. Die groei zou er dit jaar bij anaXis wel nog moeten inzitten. "Sinds januari hebben we acht nieuwe medewerkers gerekruteerd, op een totaal van vijftig man. Het gaat vooral om. NET-specialisten." De groei bij anaXis is het gevolg van de dynamiek in de kmo-markt. "De kmo's begrijpen dat ze moeten blijven pushen, dat ze nu zeker niet mogen stilvallen." Ook bij Saga Systems verwacht Schreurs dit jaar nog nieuwe aanwervingen. Het voordeel van de huidige crisis is alvast dat die rekrutering een stuk vlotter verloopt. "Tot september vorig jaar was het bijzonder moeilijk om goede, nieuwe medewerkers aan te trekken. Sinds het uitbreken van de crisis is dat probleem van de baan. Ook de profielen die traditioneel moeilijker te vinden waren - zoals ervaren. NET'ers - halen we nu vlot binnen." Of dat ook tegen bijgestuurde voorwaarden gebeurt, wil Schreurs niet kwijt. "Voor de schoolverlaters is er niets veranderd. We gaan die nu niet minder betalen omwille van de crisis. Bij de meer ervaren profielen speelt vraag en aanbod natuurlijk wel mee. De marktprijs is nu eenmaal wat ze is. We merken vandaag wel dat ervaren consultants hun prijs laten zakken om zo meer kans te maken bij een bedrijf aan de slag te gaan." Nieuwsberichten als zouden we het dieptepunt van de crisis tegen de zomer achter de rug hebben, veegt Schreurs van tafel. "Daar geloof ik niet in", zegt hij. "Ik vrees dat de malaise nog een tijd zal duren, wellicht zelfs tot een flink stuk in 2010. Misschien moet het ergste nog komen. Bij de meeste grote it-bedrijven zijn massale ontslagen voorlopig uitgebleven. Als dat alsnog gebeurt, gaan we naar een compleet overaanbod op de arbeidsmarkt. En de vraag is vandaag al zo klein, omdat er geen projecten zijn." Saga maakt van de nood een deugd, en richt zich daarom ook op een marktsegment waar het bedrijf eerder minder voeling mee had: dat van de openbare aanbestedingen. "We zijn daar vrij succesvol in. We halen projecten binnen op domeinen waar we vroeger niet actief waren. Daarnaast hebben we ook aandacht voor cross-selling, waarbij we klanten van het ene bedrijf van onze groep ook de diensten van onze andere bedrijven aanbieden." Een ander initiatief om - ondanks de moeilijke marktomstandigheden - de dienstverlening aan klanten te verbeteren, is de start van SagaForge. Het gaat om een online softwarefabriek die de tachtig Java-ontwikkelaars van Saga Consulting begeleidt doorheen hun softwareprojecten. Via SagaForge wil Saga de klanten een snellere ontwikkelingstijd leveren, en betere garanties bieden voor de kwaliteit van de softwareontwikkeling.tekst: Dries Van Damme