De markt voor unified communications (uc) wordt nu al enige jaren gedomineerd door Cisco en Microsoft. Dat is het afgelopen jaar niet veranderd, zo blijkt uit het nieuwe magic quadrant van onderzoeksbureau Gartner. Vertrekkende vanuit het netwerk en het datacenter wist Cisco zijn sterke positie in unified communications te behouden. De Lync-oplossing van Microsoft doet het eveneens erg goed. Microsoft vertrok vanuit software-kant, maar de telefonie- en videoconferencingmogelijkheden worden jaar na jaar wel beter.
...

De markt voor unified communications (uc) wordt nu al enige jaren gedomineerd door Cisco en Microsoft. Dat is het afgelopen jaar niet veranderd, zo blijkt uit het nieuwe magic quadrant van onderzoeksbureau Gartner. Vertrekkende vanuit het netwerk en het datacenter wist Cisco zijn sterke positie in unified communications te behouden. De Lync-oplossing van Microsoft doet het eveneens erg goed. Microsoft vertrok vanuit software-kant, maar de telefonie- en videoconferencingmogelijkheden worden jaar na jaar wel beter. Toch plaatst Gartner ook enkele vraagtekens achter de twee marktleiders. Zo is de langetermijnstrategie van Cisco - hoe de uc-markt de komende jaren verder inpalmen - te onduidelijk voor het analistenbureau. Op dat vlak scoort Microsoft beter: het partnernetwerk rond Lync is uitgebreid en de mogelijkheid om andere enterprise software rond collaboration en sociale netwerken te integreren, levert Microsoft extra competitieve voordelen op langere termijn op. Wat betreft het integreren van acquisities heeft Cisco ook nog wel wat huiswerk te doen. Zo heeft Gartner het over een eerder gefragmenteerde manier om stukjes software als WebEx, Jabber of Tandberg-oplossingen te beheren. Sterker nog: wil Cisco zijn leiderspositie behouden, dan moet er dringend werk gemaakt worden van een stevige toekomstvisie mét innovatieve software. Maar ook Microsoft krijgt nog een waarschuwend vingertje mee. De functionaliteit en kwaliteit van Lynx UX zou onvoldoende zijn op niet-Microsoft hardware zoals een Mac-werkstation. Maar ook de vrees voor 'vendor lock-in' is daar weer en die wordt zeker gevoed door het gebrek aan standaard sip-endpoints en webrtc. Avaya wist opnieuw zijn plaats in het felbegeerde leaders-hokje te vrijwaren, al blijft de keuze voor Avaya nog te veel ingegeven op basis van het telefonie-aanbod. Dat hypothekeert misschien de kansen om snel verder door te stoten in de bredere uc-markt. Mitel werd in het verleden ook in eerste instantie gekozen omwille van de telefooncentrale, maar het bedrijf heeft ondertussen met MiCollab wel al een volwaardige uc-suite. Bovendien deed het bedrijf ook enkele overnames met Aastra op kop, maar ook prairieFyre en Oaisys (vooral actief in contact centers) en mobile cloud leverancier Telepo. Het is vooral de overname van Aastra die Mitel nu voor het eerst naar het leaders-hokje in het kwadrant katapulteert. Voor Mitel is het nu zaak om de verkregen functionaliteit verder te integreren in de bestaande software en die suite ook over het gehele gamma uit te rollen. De overname van Aastra die begin dit jaar afgerond werd, is alvast onder een goed gesternte gestart. In het laatste kwartaal van vorig jaar was Mitel zelfs de nummer 1 in telefonie in West-Europa - al waarschuwen de Gartner-analisten er in één adem wel voor dat de fabrikant er moet blijven over waken dat niet alleen de basis pbx-functies verkocht worden. Uit het leiders-hokje viel één naam weg: die van Siemens Enterprise Communications wat ondertussen omgedoopt is tot Unify. Dat de OpenScape-familie van uc-oplossingen matuur is, staat buiten kijf met het open karakter en de sterke interoperabiliteit als sterke punten. Maar Unify is ondertussen ook met een drastische herstructurering bezig - de helft van het personeel moet verdwijnen in de komende zes kwartalen. Het wordt zeker ook uitkijken naar 'Project Ansible': de next-gen software die momenteel in betà-fase zit en die zich vanaf oktober zal moeten bewijzen. Kristof Van der Stadt