IBM is ook in India een mas-todont. In totaal werken er meer dan 73.000 mensen en vandaag is "India de grootste vestiging van IBM buiten de VS," aldus Gaurav Shah, verantwoordelijk voor de Benelux als regio. De vestiging omvat schier alle mogelijke activiteiten van IBM. Wat de wereldwijd aangeboden diensten betreft is "India een 'global delivery' centrum voor 'consultancy and application services', 'remote infrastructure management' en 'business process outsourcing'," klinkt het. Daarnaast is er tevens een 'global business solutions centre', een 'soa center of excellence' en een 'software & research lab'. Die opsomming is niet vrijblijvend, want vandaag kunnen andere bedrijven evengoed dergelijke lijsten opstellen. "Belangrijk is de samenwerking tussen de 'business solution' activiteit en het 'global delivery center'," wordt benadrukt. "De researchteams zijn ingebed in ons delivery systeem. Wij kennen de producten natuurlijk door en door maar er wordt ook meegedacht...

IBM is ook in India een mas-todont. In totaal werken er meer dan 73.000 mensen en vandaag is "India de grootste vestiging van IBM buiten de VS," aldus Gaurav Shah, verantwoordelijk voor de Benelux als regio. De vestiging omvat schier alle mogelijke activiteiten van IBM. Wat de wereldwijd aangeboden diensten betreft is "India een 'global delivery' centrum voor 'consultancy and application services', 'remote infrastructure management' en 'business process outsourcing'," klinkt het. Daarnaast is er tevens een 'global business solutions centre', een 'soa center of excellence' en een 'software & research lab'. Die opsomming is niet vrijblijvend, want vandaag kunnen andere bedrijven evengoed dergelijke lijsten opstellen. "Belangrijk is de samenwerking tussen de 'business solution' activiteit en het 'global delivery center'," wordt benadrukt. "De researchteams zijn ingebed in ons delivery systeem. Wij kennen de producten natuurlijk door en door maar er wordt ook meegedacht over de businessnoden." Naast een CMMi 5 (v1.2) certificaat - dat vandaag als een vanzelfsprekendheid wordt gezien - is dé differentiator "onze mix van capaciteiten." Een voorbeeld van hoe IBM die expertises kan bundelen, met het oog op een 'do more with less'-aanpak is het 'smart planet'-initiatief dat sinds anderhalf jaar in ontwikkeling is. Het brengt bestaande technologie zoals sensoren en de beschikbare dataprocessingcapaciteiten samen, en voegt daar nog een stevige scheut research aan toe. Toepassingen zijn legio in industriële omgevingen, nutsvoorzieningen, de gezondheidszorg en dies meer. "We bevinden ons hierbij op een zelfde scharnierpunt als het internet in de jaren negentig," klinkt het. Het resultaat moet 'smarter working' in de verschillende sectoren opleveren, bijvoorbeeld 'smart insurance', 'smart banking' etc. Zo heeft IBM een systeem ontwikkeld waarmee verzekeringsagenten makkelijker informatie over prospects kunnen controleren, evenals een systeem om microleningen toe te staan - twee ontwikkelingen die bestemd zijn voor gebruik in de plattelandsgebieden van India. Een belangrijk voorbeeld zijn de 'slimme stroomnetwerken', een idee dat wereldwijd ingang kan vinden. Het is de bedoeling distributiesystemen van nutsvoorzieningen te voorzien van meet-, sturings- en beheerapparatuur wat een betere kijk op de operaties mogelijk maakt. In India betekent dat bijvoorbeeld het opsporen van diefstal (van elektrische stroom), of in het Westen mogelijkheden om een veelheid van stroombronnen (bijvoorbeeld fotovoltaïsche installaties op privéwoningen en bedrijven) in het netwerk te integreren. Of om catastrofale stroomuitvallen te voorkomen, al dan niet ten gevolge van hackersaanvallen. IBM brengt hiervoor een legertje van tools en frameworks in stelling, vaak toegesneden op specifieke sectoren. Zo heeft het een Industry Business Architecture Model uitgewerkt, naast Component Business modeling tools, maar ook tools rond Websphere, data-architecturen en dies meer - goed voor een 17-tal industrieën. Door een beroep te doen op die herbruikbare elementen, kon IBM zijn klanten in 2008 naar eigen zeggen meer dan 673.000 uren ontwikkelingstijd besparen. Daarbovenop kan IBM ook rekenen op de nodige experten, zoals een legertje van 2.700 Abap consultants (voor SAP). En op een hele serie beheercentra, zoals een 'command center' voor infrastructuurbeheer. In Bangalore wordt tevens een nieuw security operations center uitgebouwd. Het zal allicht te maken hebben met de eigen belangstellingssfeer van de laureaten van de ICT Innovator of the Year contest present op deze TechTour, maar IBM hanteerde de gezondheidssector als voorbeeld van hoe een groot deel van bovenstaande mogelijkheden in de praktijk werden gebracht. Naarmate de bevolking vergrijst en de dienstverlening efficiënter moet verlopen, groeit de nood aan onder meer selfservicediensten. Mensen die een beroep moeten doen op een van de spelers in de gezondheidszorg moeten in dat geval zelf instaan voor gevensinput. En die spelers zijn zowel de gezondheidszorg zelf, de verzekeringsmaatschappijen, de betaalorganisaties als de overheid. Naast nieuwe toepassingen kunnen op die manier ook bestaande applicaties worden geïntegreerd, wat dan weer een betere kijk op de noden en het verbruik biedt. Daarbij kan onder meer worden gedacht aan een patiëntendossier dat informatie bundelt van verschillende zorgverstrekkers en aldus een totaalkijk op de betrokken patiënt mogelijk maakt. Een en ander kan ook worden samengebracht in een 'eHealth'-portal (zoals IBM voor de Deense markt heeft ontwikkeld), inclusief faciliteiten als een 'secure mail'. Het model dat de Belgische Kruispuntbank biedt, zou zich perfect lenen tot een dergelijk initiatief. En hoe belangrijk is dit voor IBM? In India kan IBM alleen al voor dit marktsegment een beroep doen op meer dan 3.500 'healthcare professionals'. Indrukwekkend.Guy Kindermans