Na lang talmen besliste de Brusselse Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer in mei van vorig jaar de MoBIB-kaart uit te proberen. Die nieuwe chipkaart zou de in '93 geïntroduceerde magneetkaart vervangen waarvan de houdbaarheidsdatum al enige tijd overschreden is. MoBIB zal naast een vervoersbewijs ook een beperkte elektronische portemonnee zijn.
...

Na lang talmen besliste de Brusselse Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer in mei van vorig jaar de MoBIB-kaart uit te proberen. Die nieuwe chipkaart zou de in '93 geïntroduceerde magneetkaart vervangen waarvan de houdbaarheidsdatum al enige tijd overschreden is. MoBIB zal naast een vervoersbewijs ook een beperkte elektronische portemonnee zijn. Vorige week presenteerde de MIVB dan het definitieve uitrolschema van de MoBIB-kaart. De contactloze kaart maakt gebruik van de Calypso-technologie en zal op termijn alle vervoersbewijzen van de MIVB vervangen. "De MIVB heeft niet de middelen om zelf zo'n toepassing te ontwikkelen. We integreren liever beproefde, bestaande technologieën op basis van twee criteria. Enerzijds leggen we een aantal functionele vereisten op om klantgericht te kunnen werken. Vroeger was de klant niet veel meer dan een nummer maar tegenwoordig willen we nadrukkelijk op zijn behoeften kunnen inspelen. Dat biedt ook voordelen bij de fraudebestrijding", zegt algemeen afgevaardigde van het Opdrachthouderschap Biljettiek Etienne Graindor. "Daarnaast hebben we ook eigendomscriteria omschreven die uitgaan van een volledige autonomie ten aanzien van de leveranciers, zowel wat betreft implementatie als gebruik." Etienne Graindor beklemtoont dat de MIVB de totale controle wil behouden over het ticketingsysteem. De Brusselse vervoersmaatschappij wil op lange termijn ook een nauwgezette beveiliging verzekeren en de investerings- en werkingskosten beperken. Nu de 'kinderziektes' eruit zijn, kan de MIVB overgaan tot een geleidelijke invoering van de MoBIB-kaart. De 65-plussers komen zoals bekend eerst aan de beurt. Daarna volgen de abonnees (schoolabonnementen, vervolgens maandabonnementen, enz.). "Tussen nu en eind 2008 zullen zo'n 500.000 MoBIB-kaarten worden verdeeld. Op termijn moeten er 750.000 in omloop zijn." De ontwaardingstoestellen, in totaal zo'n 5.500, en de verkoopautomaten worden ondertussen volop geïnstalleerd. De magneetkaart zal nog enkele jaren in gebruik blijven. Naast het kopen van vervoersbewijzen zullen met de MoBIB-kaart ook andere betalingen kunnen gebeuren: parkings, 'carsharing' Cambio of culturele en sportieve evenementen. De compatibiliteit met vervoersbewijzen van andere vervoersmaatschappijen (de NMBS, De Lijn en de Tec) waaraan gedacht werd binnen het Ubigo-project, werd blijkbaar in de koelkast gestopt door... het Spoor.Marc Husquinet