X2O runt elf badkamerwinkels in Vlaanderen, twee in Brussel, vijf in Wallonië en zes in Nederland. In de begindagen positioneerde X2O zich als cash & carry. Vandaag fungeren de vestigingen als toonzaal. De klant plaatst zijn bestelling in het winkelpunt of online, waarna X2O de spullen thuis bij de consument aflevert. Een externe partner - een zogenaamde third party logistics provider - beheert de voorraad van X2O in een centraal magazijn in Antwerpen. Diverse partners staan in voor het transport naar de klanten.

Oplossing in een koffertje

"We geven de chauffeurs van de transportfirma's onze eigen oplossing mee", zegt Pieter Desmet, ICT-manager bij X2O. De chauffeur krijgt een koffertje met daarin een mobiel toestel van het type Panasonic Toughpad FZ-N1, een houder voor aan het raam van de vrachtwagen en twee laders. X2O digitaliseerde zijn logistieke proces al eerder, maar brengt het geheel nu naar een hoger niveau. Met het mobiele toestel regis-treert de chauffeur alle stappen bij het laden, afleveren en ophalen van goederen. Die informatie is in real time beschikbaar in de backoffice en elimineert zo handmatig, foutgevoelig papierwerk.

"Bij het laden van de vrachtwagen scant de chauffeur de pakjes", legt Pieter Desmet uit. "Dat verloopt heel snel, via een maatwerkapplicatie die is ontwikkeld op het ZetesChronos-framework." Tijdens de rit fungeert het toestel als gps. "Is een bestelling geleverd, dan tekent de klant af. Indien nodig neemt de chauffeur via zijn toestel een foto van de levering, bijvoorbeeld wanneer de klant vroeg om het pakje onder de carport te plaatsen bij afwezigheid." De applicatie registreert automatisch op welk moment en op welke locatie de levering plaatsvond. Daarna geeft het systeem het volgende adres op en kan de vrachtwagen vertrekken. De volgende klant ontvangt intussen een sms met de verwachte aankomsttijd.

Correct geïnformeerde klant

Momenteel zijn er onder de transporteurs die voor X2O werken zo'n dertig koffersetjes in omloop. Mobile device management gebeurt met SOTI MobiControl. Via Proximus connecteren de toestellen met het bedrijfsnetwerk van X2O. "De oplossing heeft veel rust gebracht in het bedrijf", zegt Pieter Desmet. "De consument wil graag weten wanneer hij zijn bestelling zal ontvangen. Vroeger greep hij daarvoor naar de telefoon. Vandaag bieden we de klant op een automatische manier de juiste informatie." Enerzijds biedt het systeem een groot gebruiksgemak aan de chauffeur. Anderzijds brengt het onverbloemd in kaart hoe hij doorheen de dag presteert. Door de planning te vergelijken met de uitgevoerde leveringen, ziet X2O onmiddellijk wie op tijd leverde - en wie te laat. "Bovenal zorgen we voor meer efficiëntie en een hogere graad van dienstverlening", aldus nog Pieter Desmet. "Het systeem verwittigt de klant dat we eraan komen. Daardoor staat de chauffeur veel minder vaak voor een gesloten deur en moeten we een veel kleiner percentage van de verzendingen een tweede keer aanbieden. Het laat ons toe meer leveringen te realiseren met het bestaande team."

Probleem

Picking en verzending van bestellingen bij X2O.

Oplossing

Een handheld device waarmee de transporteur alle handeling registreert in een logistieke toepassing. De klant krijgt automatisch informatie over de verwachte aankomsttijd.

Lessons learned

X2O vond een oplossing die twee voordelen combineert: info voor de betere aansturing van de transporteurs en correcte realtime informatie voor de klant.