m-Village werd opgericht in het begin van de jaren 2000 op initiatief van BECI, privébeleggers waaronder ING, de gemeente Schaarbeek en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het wil de ontwikkeling bevorderen van jonge bedrijven die zich bezig houden met internetactiviteiten en mobiele informatica. Vergeleken met de zakencentra en andere incubators die de hoofdstad verfraaien, wil m-Village zich onderscheiden door zijn flexibiliteit. Flexibiliteit in de omvang van de beschikbare lokalen (modules van 24 tot 80 m2), in de aangeboden diensten (zoals receptie, bureautica in de vorm van fax, kopieertoestellen, enz.), in de opstelling van een huurovereenkomst, en in informatica omdat het gebouw een ontdubbelde serverinfrastructuur biedt, met DMZ om de veiligheid en vertrouwelijkheid van de bedrijfsgegevens te waarborgen, alsook een hoog debietnetwerk en toega...

m-Village werd opgericht in het begin van de jaren 2000 op initiatief van BECI, privébeleggers waaronder ING, de gemeente Schaarbeek en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het wil de ontwikkeling bevorderen van jonge bedrijven die zich bezig houden met internetactiviteiten en mobiele informatica. Vergeleken met de zakencentra en andere incubators die de hoofdstad verfraaien, wil m-Village zich onderscheiden door zijn flexibiliteit. Flexibiliteit in de omvang van de beschikbare lokalen (modules van 24 tot 80 m2), in de aangeboden diensten (zoals receptie, bureautica in de vorm van fax, kopieertoestellen, enz.), in de opstelling van een huurovereenkomst, en in informatica omdat het gebouw een ontdubbelde serverinfrastructuur biedt, met DMZ om de veiligheid en vertrouwelijkheid van de bedrijfsgegevens te waarborgen, alsook een hoog debietnetwerk en toegangscontrole met badge. En ip-telefonie die moet zorgen voor meer souplesse, alsook de virtualisatie van de servers. Flexibiliteit tot slot dankzij restauratiediensten, het leggen van contacten en netwerking. Daarnaast stellen min of meer spontane vergaderingen de ondernemingen in staat om elkaar terug te vinden en hun standpunten uit te wisselen (zelfs dankzij een kicker waar ze elkaar in een ontspannen sfeer kunnen ontmoeten). Enkele pluspunten zijn een parking die is voorbehouden voor de bezoekers (een "luxe" die zeer erg gewaardeerd wordt in het centrum van de stad) en plaatsen voor fietsen (mobiliteit brengt zo haar verplichtingen mee). m-Village legt de nadruk op de transparantie van zijn contracten, meer bepaald: "een all-in prijs, zonder verrassingen", aldus Etienne Noël, de voorzitter van m-Village. "Op 10 jaar tijd zag m-Village meer dan 300 ondernemingen ontstaan, groeien en zich ontwikkelen", voegt Etienne Noël er nog aan toe, die zich gelukkig prijst met het "privaat openbaar partnerschap waarin iedereen zijn werk goed vervult." Hij is ook verheugd dat "ze een bezettingsgraad van 100 % halen, zelfs met meerdere aanvragen on hold." Momenteel telt m-Village een zestigtal start-ups voor een totaal personeelsbestand van 140 medewerkers, met een tevredenheidspercentage dat dicht aanleunt bij 100 %", aldus nog Etienne Noël. Hij is echter niet van plan om op zijn lauweren te blijven rusten omdat de kwaliteit van de gehoste vennootschappen nog verbeterd kan worden (door nog fijnere selectiecriteria) en omdat het gebruik van de nog lege ruimten geoptimaliseerd kan worden (zoals grote halls op de bovenverdiepingen). "Aangezien het project deels gesubsidieerd wordt, is het belangrijk dat de fondsen zo relevant mogelijk gebruikt worden. Het gaat niet om een zuiver economisch project: we delen sommige risico's met de ondernemingen", legt de baas van m-Village nog uit. Mobile Token, gespecialiseerd in geolocalisatie, mobiele applicaties en planningsoftware, was een van de eerste huurders van m-Village. "We zijn begin 2002 naar hier gekomen en toen waren we met 2 en huurden we hier een kantoor van 25 m2. In de loop der tijd zijn we naar meer dan 100 m2 gegaan en hadden we al een team van een twaalftal medewerkers tegen 2006, waarna we besloten te verhuizen", weet ceo Lionel Anciaux nog. Naast de reeds genoemde troeven was hij vooral te vinden voor de informele ontmoetingen met andere mensen die op deze plaats werkten, waarvan sommigen zeker handelspartners geworden zijn. Semetis is dan weer gespecialiseerd in search engine marketing/advertising/optimisation en web analytics, en kwam 2,5 jaar geleden naar m-Village. "We waren toen met 2, afkomstig van Google. Vandaag telt de onderneming 10 medewerkers en we zouden tegen het eind van het jaar met 12 moeten zijn. In 2012 zouden we naar een vijftiental medewerkers moeten gaan, vertrouwt Gabriel Goldberg, de oprichter ervan, ons toe. Indertijd hadden we enkele andere centra bezocht, maar we waren meteen gewonnen voor het professionalisme en de corporate spirit die hier heerste." Nu neemt Semetis 5 keer meer plaats in dan in zijn beginjaren, en ze zijn van plan om nog uit te breiden. "Door de vergaderzaal van de raad van bestuur van m-Village te bezetten", grapt Goldberg, die zo laat zien dat het centrum erg flexibel is. Hij prijst ook de zeer goede prijs/kwaliteitverhouding van de ruimten en zou het liefst nog 2 jaar willen blijven. Marc Husquinet