1 BLACKBERRY Niet langer het unieke speeltje van de top

Overgewaaid vanuit de States is de BlackBerry ook op het Europese vasteland aan een niet te stuiten opmars bezig. Een opmars die vertrekt vanuit de zetel van de ceo, naar de directieleden, het hoger management en de strategische functies binnen het bedrijf. Maar hoe langer hoe meer krijgt ook het middenkader, de salesmensen tot zelfs het 'voetvolk' toegang tot een BlackBerry.
...

Overgewaaid vanuit de States is de BlackBerry ook op het Europese vasteland aan een niet te stuiten opmars bezig. Een opmars die vertrekt vanuit de zetel van de ceo, naar de directieleden, het hoger management en de strategische functies binnen het bedrijf. Maar hoe langer hoe meer krijgt ook het middenkader, de salesmensen tot zelfs het 'voetvolk' toegang tot een BlackBerry. De voordelen spreken dan ook tot de verbeelding. Elk bericht dat naar je professionele e-mailbox gestuurd wordt, komt haast onmiddellijk aan op je BlackBerry-toestel. De datatrafiek gebeurt via gprs/3G en dat is waar de telecomoperators in beeld verschijnen. Via eenvoudige tariefplannen en afspraken rond roaming kunnen kosten steeds beter onder controle gehouden worden en zijn BlackBerry-gebruikers er zeker van dat ze hun geliefd toestel ook op een zakenreis kunnen gebruiken. Altijd en overal e-mails kunnen lezen en versturen met een toestel dat je op zak hebt, is echter niet het enige voordeel. Ook je contactpersonen en agenda-informatie kun je beheren en meteen automatisch synchroniseren met die van je pc. Heel wat bedrijven voorzien hun BlackBerry-gebruikers ook in een mogelijkheid om via dat toestel het intranet te raadplegen of bedrijfsspecieke toepassingen te gebruiken. Het succes van de BlackBerry legt de Canadese fabrikant Research In Motion (RIM) geen windeieren. Het bedrijf zag zijn omzet en winst in het voorbije jaar maar liefst verdubbelen. De omzet voor boekjaar 2008 bedroeg ruim 6 miljard dollar. Dat is een stijging van 98 procent ten opzichte van het boekjaar 2007 toen de omzet de 3 miljard dollar overschreed. De nettowinst klokte af op 1,29 miljard dollar, 105 procent meer dan vorig jaar. RIM verscheepte in totaal 14 miljoen Blackberry-smartphones. Het bedrijf zag in het recentste kwartaal ook z'n abonnees met ruim 30 procent stijgen. Het verbaast allicht niemand dat Blackberry vol vertrouwen naar de toekomst kijkt. Toch zit de concurrentie niet stil. Het Windows Mobile kamp spaart kosten noch moeite om smartphones met hun besturingssysteem te slijten, maar sinds dit jaar is er een belangrijke mogelijke kaper op de kust. Want hoewel de iPhone aanvankelijk als een pure consumenten-gsm/pda in de markt gezet werd, lijkt Apple steeds meer stappen te willen zetten naar het veroveren van de lucratieve bedrijvenmarkt.HTC is al een hele tijd ijverig aan de weg aan het timmeren. Aanvankelijk onder de merknaam Q-Tek, later als HTC. De nieuwste generatie toestellen is zowat het vlaggenschip van het Windows Mobile besturingssysteem dat voornamelijk, maar niet uitsluitend op de zakelijke markt mikt. Sterke punt is zeker de herkenbaarheid van de toepassingen. De mobiele versies van Outlook, Internet Explorer, Word, Excel of Media Player zien er stuk voor stuk uit als échte Windows-toepassingen. De nieuwste HTC-toestellen hebben touchscreens en/of volwaardige toetsenborden, zonder al te veel in te boeten op de omvang van het toestel - iets wat in het verleden nog wel eens een probleem bleek. Omdat het besturingssysteem van Microsoft makelij is, haakt de mobiele Outlook-client rechtstreeks en zonder verdere (kostelijke) kunstgrepen in op de Exchange-server van het bedrijf. Het resultaat is deze welverdiende tweede plaats in het klassement 'Mobile Enterprise Device of the Year'. Als we een award zouden uitreiken voor het meest besproken mobiele toestel van het jaar, dan zou de prijs met een straatlengte voorsprong naar de iPhone van Apple gaan. Geen enkele persconferentie, meeting, keynote of presentatie passeert tegenwoordig zonder dat het i-woord vermeld of het toestel uit de jaszak gehaald wordt. Opmerkelijk, zeker gezien het initiële gebrek aan integratiemogelijkheden van de iPhone met bestaande infrastructuur in de bedrijven. Opmerkelijk ook, omdat het toestel toch wel wat zakelijke functies ontbeert. En nog het meest opmerkelijk, omdat de iPhone nog lang niet in elk land officieel gelanceerd werd. Hype? Uiteraard. Maar zoals dikwijls met hypes het geval is, kunnen ze wel voor een trendbreuk zorgen of een nieuw tijdperk inluiden. Dat van mobiele data misschien? Ondertussen smeedt Apple het ijzer terwijl het heet is. Zo heeft het bedrijf een softwarekit ter beschikking gesteld, waarmee ontwikkelaars extra software kunnen schrijven. En dat er een iPhone aankomt met 3G-ondersteuning (de eerste modellen ondersteunen enkel het tragere Edge) staat al een hele tijd in de sterren geschreven. Maar het belangrijkste is ongetwijfeld de ondersteuning van de Exchange-server van Microsoft. Daarmee lijkt de frontale aanval op BlackBerry ingezet.