Al vanaf dat de eerste gsm's op de markt verschenen - nu al zo'n 15 jaar geleden - heeft BNP Paribas Fortis speciale policies rond mobiele communicatie ontwikkeld. Ondertussen is er uiteraard heel wat veranderd.
...

Al vanaf dat de eerste gsm's op de markt verschenen - nu al zo'n 15 jaar geleden - heeft BNP Paribas Fortis speciale policies rond mobiele communicatie ontwikkeld. Ondertussen is er uiteraard heel wat veranderd. Waar in het prille begin enkel de top executives een mobiel toestel hadden, beheert BNP Paribas Fortis ondertussen al meer dan 14.000 simkaarten. De corporate policy rond mobiele communicatie werd volgens Jan Ponnet, systems officer I&O telecoms bij BNP Paribas Fortis, 5 jaar geleden nog grondig herdacht. Maar twee jaar geleden doken er problemen op rond de iPhone, BlackBerry en andere smartphones. Alsmaar meer personeelsleden wilden bijvoorbeeld hun eigen smartphone gebruiken voor zowel persoonlijke, als business- doeleinden. Vanuit de vraag van de gebruiker, heeft de bank uiteindelijk zes gebruikersprofielen opgesteld. De profielen delen de gebruikers op in werknemers of managers, verder opgesplitst in BlackBerry-gebruiker of niet, mobiele sales of extern personeel. Niet evident, al was het bijvoorbeeld nog maar omdat BNP Paribas Fortis met twee mobiele operatoren werkt die elk hun eigen systemen én facturatie hebben. Met hulp van technische vpn-teams, account managers en de facturatiediensten van Proximus en Mobistar, werd uiteindelijk een oplossing bedacht die beide systemen integreerde in de profielen die BNP Paribas Fortis opgesteld had. De zes profielen beantwoorden nu helemaal aan de eisen en noden van de gebruikers, de leveranciers als het bedrijf zelf. De gebruikers hebben nu toegang tot de functies en applicaties die ze willen, zonder dat het de bank iets extra kost. Integendeel zelfs, volgens Jan Ponnet zijn de telecomkosten zelfs naar beneden gegaan. Zo ziet Ponnet een vermindering met 75 procent in het aantal belminuten naar het buitenland, die niet binnen het eigen bedrijfsnetwerk gebeuren. Nog volgens Ponnet is het ook belangrijk om het fiscale gedeelte niet te verwaarlozen als je een corporate gsm-policy wil opstellen. "Praat rechtstreeks met de belastingsdienst. Anders riskeer je achteraf opnieuw te moeten beginnen", klinkt het devies. BNP Paribas Fortis werkte met de belastingsdienst bijvoorbeeld concreet uit hoe BlackBerry-gebruik toegelaten kan worden. De eindgebruikers werken overigens met een internettemplate. De werknemer vult online in welke diensten hij precies wil, waarna het formulier meteen naar de provider gaat die het in de juiste abonnementsformule giet. [KVdS]