Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

Gartners Magic Quadrant for Data Warehouse DBMS laat er geen twijfel over bestaan: Teradata is nog altijd de onbetwiste leider op dit vlak. En het bedrijf is niet van plan bij de pakken te blijven zitten, getuige de partnerships en de nieuwe vormen van data warehousing die eraan komen.

Teradata boert nog altijd goed. Ook al haperde de omzetgroei in het eerste kwartaal van dit jaar wat door langere verkoopcycli in de Verenigde Staten, toch blijft het bedrijf op koers om de vooropgestelde 5 tot 8 procent groei dit jaar te halen. Vooral in Europa zijn winst, brutomarge en cashflow erg gezond. De datawarehousingspecialist heeft dan ook een unieke positie verworven: 9 van de 10 grootste telecombedrijven zijn klant, net als 7 van de top 10 luchtvaartmaatschappijen, 5 van de grootste retailers, enz. Teradata blijft ook stevig investeren in onderzoek en ontwikkeling, in het eerste kwartaal zo’n 25 miljoen dollar op een omzet van 375 miljoen.

Nieuwe ‘familie’

Echt verwonderlijk is die koppositie in Gartner’s Magic Quadrant dan ook niet. Vooral niet sinds het onlangs een platform family geïn-troduceerd heeft waarmee het zowat het hele datawarehousingveld kan afdekken, ook de iets lagere regionen van de markt vanaf 67.000 dollar per Terabyte. “De sterkte van Teradata is dat het hele platform gebruik maakt van onze Teradata 12 Database”, zegt Chris Twogood, marketingdirecteur bij Teradata. “Dat betekent dat migreren van het ene systeem naar het andere kinderspel is want je blijft met dezelfde database werken, dezelfde tools, datamodellen, queries, ETL- en BI-processen, zonder bijkomende training”. Enig probleem: de hardware is niet lineair schaalbaar, wat betekent dat je een nieuw systeem zal moeten kopen wanneer je het oude ontgroeid bent – “maar dat is nog altijd maar klein bier in vergelijking met bijvoorbeeld Netezza want hun oplossing is helemaal niet schaalbaar. Loop je daar tegen het plafond aan, dan moet je alles overboord gooien, ook de software, en opnieuw beginnen met grotere spelers als Teradata, IBM of Oracle”, stelt hij. Eén concurrent lijkt alvast verdwenen: eind juli nam Microsoft DATAllegro over, bij Gartner net als Netezza in het visionaries kwadrant ondergebracht. Daarover zegt Twogood: een interessante technologie maar te weinig visibiliteit in de markt. “Misschien kan Microsoft daar nu voor zorgen, alleen is het de vraag hoe dat in de praktijk zal werken want in tegenstelling tot Microsoft is DATAllegro erg op directe verkoop gericht. Ik verwacht wel dat Microsoft de technologie van DATAllegro eerst en vooral in zijn SQL Server database zal gaan integreren”, aldus Twogood.

Uniek partnership met SAS

Microsoft mag dan een concurrent zijn, toch heeft Teradata er ook heel wat samenwerking mee lopen. “Microsoft heeft een interface ontwikkeld die meer dataverwerking naar Teradata stuurt, en recent hebben ze nog een services cube aangekondigd die data in een Teradata database zou opslaan in een ROLAP-model, Relational OLAP”, zegt Arlene Zaima, advanced analytics program manager bij Teradata. “Geen enkele samenwerking gaat echter zo ver als ons partnership met SAS dat we vorig jaar aangekondigd hebben en waarvan de voorbije maanden de eerste praktische resultaten op de markt gekomen zijn. Waarom SAS? Niet alleen omdat het de marktleider is in analytische software maar ook omdat het merendeel van onze klanten SAS gebruikt, en het is precies dat gebruik dat we willen optimaliseren door datamining statistische functies nu al binnen onze database te verwerken. De nieuwe SAS Scoring Accelerator for Teradata in combinatie met de nieuwste versie van onze Warehouse Miner levert nu al ongelooflijke prestatieverbeteringen tot 45 procent op.”

Temperatuurgevoelig

Intussen wordt bij Teradata ook naarstig verder gewerkt aan het vorig jaar aangekondigde concept van multi-temperature data warehousing. Daarbij worden de gegevens geklasseerd van ‘hot’ naar ‘cool’ al naargelang de frequentie van raadpleging, van queries, van updates en van onderhoud (wijzigingen e.d.) om zo voorrang te geven aan de meest gebruikte data. “Inactieve gegevens die minder vaak worden geraadpleegd, werden traditioneel buiten het data warehouse bewaard, op tape, optical drives of cd-rom”, zegt Todd Walter, chief technical officer bij Teradata. “Dat betekende echter dat ze telkens opnieuw in het data warehouse moesten worden geladen voor analyse, een tijdrovende zaak. Met multi-temperature data warehousing verdwijnt dat probleem want zowel hot als cool data zitten dan in het warehouse, en dat betekent niet alleen tijdwinst maar ook dat bedrijven grote goedkopere schijven kunnen gebruiken zonder prestatieverlies.” Teradata’s Virtual Storage Services herkennen daarbij snellere en tragere sectoren op de schijven en sturen de gegevens naar de aangewezen sectoren. “Met de enorme data-explosie die we nu kennen lijdt het geen twijfel dat multi-temperature data warehouses de toekomst zijn”, beklemtoont Walter. “Tactische queries hebben meestal voldoende aan een subset van hot data, maar strategische intelligentietoepassingen vereisen meer dan enkel hot data, en het is dan ook duidelijk dat dergelijke multi-temperature data warehouses de basis zullen vormen voor de volgende generatie van analytische toepassingen.”

Frans Godden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content