Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

In september gaat de Nationale Loterij online. Vanaf dan kunnen klassieke spelen zoals Lotto, Keno, Joker en Euro Millions ook vanachter het computerscherm gespeeld worden. “We moeten de gokdrift van de Belgen verder kanaliseren, zonder dat we onze huidige business kannibaliseren”, vat kersvers directeur Operations & ICT Roger Malevé mooi samen.

De online gokmarkt is aan een stevige opmars bezig. Online casino’s, bingo’s en bookmakers spreken ook een steeds jonger publiek aan. En laat het nu net de doelgroep van 18- tot 25-jarigen zijn die de Nationale Loterij vandaag nauwelijks tot niet bereikt. “Hoog tijd om daar iets aan te doen”, oppert Roger Malevé.

“De Nationale Loterij heeft een opdracht van overheidswege om de speldrift van de Belgen te kanaliseren. Als jonge mensen langs het internet bespeeld worden door internationale en in België zelfs illegale concurrenten, kunnen we niet anders dan reageren. Of ik vind dat buitenlandse goksites dan maar geblokkeerd moeten worden? Dat is misschien wat scherp gesteld, maar we zouden wel graag zien dat alle spelers op eenzelfde manier behandeld worden.”

Het contract voor het zogeheten ‘Interactive Gaming System’ (IGS) op het net is intussen toegewezen aan de combinatie GTECH/Finsoft. Dat consortium zal instaan voor de implementatie en het beheer van de infrastructuur, de beveiliging van en de controle op de spelers. “Voor het beheer van het callcenter doen we een beroep op Téléperformance”, gaat Malevé verder. “Zeker in de eerste fase willen we het datacenterbeheer en de callcenterdiensten outsourcen. Na enkele jaren kunnen we dan nog beslissen wat we intern organiseren.”

Opvallend is dat de Nationale Loterij voor zijn online project samenwerkt met de Loterie Romande uit Zwitserland. “De Zwitsers hebben met Finsoft dezelfde partner gekozen als wij, en dankzij synergievoordelen kunnen we kosten besparen”, vult it-manager Daniel Mareschal aan. “Niet dat al de infrastructuur gemeenschappelijk wordt, we delen gewoon onze datacenters.”

“Erg belangrijk zijn de elementen veiligheid en zekerheid”, benadrukt Malevé. “Een Loterij kan het zich niet veroorloven om fouten te maken. De systemen moeten van meet af aan feilloos werken, en voldoen aan de internationale ISO 27.001 norm. Anderzijds zorgen ook de beperkingen die zijn ingebouwd ten aanzien van de speler voor een veiligere ‘gokervaring’. Zo zal binnen enkele maanden worden nagegaan of een speler aan de wettelijke vereisten voldoet door middel van zijn eID. We zetten misschien relatief laat de stap naar het internet, maar we zullen wel bij de eersten zijn die de eID gebruiken om de identiteit van onze klanten te controleren.”

Technisch gesproken moet de infrastructuur het mogelijk maken dat de loterij haar diensten ook via smartphones en zelfs digitale televisie kan verspreiden. Binnen afzienbare tijd zal een speler dus ook via zijn BlackBerry of iPhone op de Lotto kunnen spelen. “Zelfs een krabbiljet op mobiele toestellen behoort tot de mogelijkheden”, aldus nog Mareschal, “maar dat zal iets voor later zijn. Ook op het traditionele internet komen in een eerste fase enkel de producten met echte trekkingen aan bod.”

Multimedia

Een ander groot project van de Nationale Loterij, is de gefaseerde vernieuwing van de spelsystemen in de winkels. “We stellen momenteel het bestek op dat naar het einde van dit jaar gelanceerd wordt”, klinkt het nog. “Belangrijk is dat we onze 6000 verkooppunten gaan voorzien van een multimediaoplossing. Want het is de bedoeling videostreamings en digital signage te kunnen leveren in al de winkels.”

“Eén van de mogelijkheden is een samenwerkingsverband met Child Focus”, geeft Malevé als voorbeeld. “Via de schermen in de winkels zullen we ook informatie kunnen verspreiden over verdwenen kinderen. Per postnummer kunnen we de informatie op de schermen ook aanpassen, de filtering is erg precies.”

De investering voor de vernieuwing van de spelsystemen en de terminals loopt in de tientallen miljoenen. “Vergeet niet dat wij na Banksys het grootste netwerk van België uitbaten, met 6.000 terminals en pieken van meer dan 15.000 transacties per minuut.”

“Een andere mogelijke toepassing is dat verkoopspunten in real time informatie zullen kunnen doorgeven of nieuwe producten zullen kunnen bestellen, die we dan binnen de 24 uur in de winkel leveren”, vult Mareschal nog aan. “Op die manier kunnen we dan weer het stockbeheer optimaliseren. Uiteindelijk willen we op elk moment kunnen aangeven waar een voorwerp of een waardepapier zich bevindt, via digitale track and tracing.”

Momenteel zijn de terminals van de Nationale Loterij via een isdn-lijn verbonden met het ip vpn Bilan van Belgacom, maar voor de nieuwe multimediatoepassingen is er meer bandbreedte nodig. “Voor het netwerkgedeelte gaan we een nieuwe request for proposal uitschrijven”, aldus nog Malevé. “Ik acht het trouwens niet ondenkbaar dat we deze infrastructuur in de toekomst openstellen voor derden.”

Tenslotte zal in de komende jaren ook de backoffice-infrastructuur vernieuwd worden. “Bedoeling hierbij is dat we evolueren naar een online systeem, waarop alle applicaties de klok rond en overal beschikbaar zijn voor iedereen. In één adem willen we ook een bestek opmaken voor een voip-oplossing, waarbij we de hele telefonie-infrastructuur vervangen en unified communications-toepassingen toevoegen.”

“In de backoffice gaan we nu eerst een exchange cluster installeren, en in een tweede fase komt de virtualisatie van de beheerinfrastructuur aan bod. De Nationale Loterij was ook één van de drivers voor de federale energiecampagne. We hebben zelf enkele collectieve criteria gedefinieerd voor besparing op elektriciteit. Zo hebben we ons geëngageerd voor een reductie van 7,5 procent tegen 2012.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content