Het idee is heel banaal: waarom zouden we net als bedrijven of particulieren die een occasiewagen kopen, ook niet hetzelfde doen met software? Met deze redenering in het achterhoofd lanceerde Cécile Grégoire onlangs onder de naam NearlyNewSoftware een platform voor de aan- en verkoop van licenties (het bedrijf wordt niet zelf eigenaar van de software).
...

Het idee is heel banaal: waarom zouden we net als bedrijven of particulieren die een occasiewagen kopen, ook niet hetzelfde doen met software? Met deze redenering in het achterhoofd lanceerde Cécile Grégoire onlangs onder de naam NearlyNewSoftware een platform voor de aan- en verkoop van licenties (het bedrijf wordt niet zelf eigenaar van de software). Het doel is de koper geld uit te laten sparen (de prijs zou 40 tot 50 % lager zijn dan die van nieuwe licenties), terwijl de verkoper toch nog waarde haalt uit een product dat anders geen enkele waarde meer zou hebben (denk ook aan faillissementen waarbij de curator soms niet geringe bedragen kan recupereren). Sommige bedrijven hebben software die ze nooit hebben gebruikt of niet meer gebruiken, en waar dus nog munt uit te slaan is. NearlyNewSoftware brengt niet alleen kopers en verkopers met elkaar in contact (de koper bepaalt de prijs, zoals op een vastgoedwebsite), maar kan ook instaan voor het onderhoud, met name in het kader van een partnerschap met Rimini Street, een Brits bedrijf dat zorgt voor het onderhoud en de ondersteuning van allerlei bedrijfssoftware. Dit soort operaties is sinds juli 2012 mogelijk omdat de wederverkoop van eeuwigdurende softwarelicenties (onder bepaalde voorwaarden) is toegelaten in de Europese Unie. Dit is te danken aan de beslissing van het Hof van Justitie dat de Duitse firma UsedSoft in het gelijk stelde om licenties door te verkopen, in dit geval Oracle. In december 2013 werden de voorwaarden nog eens verduidelijkt in een dossier, dat deze keer ging over SAP. Deze voorwaarden zijn streng - de eerste verkoop moet hebben plaatsgevonden in de Europese Economische Ruimte, de verkoper moet kunnen aantonen dat hij de wettelijke koper is, de licentie moet van eeuwigdurende aard zijn en de verkoper moet bewijzen dat hij de software niet meer gebruikt - en dat is niet altijd gemakkelijk aan te tonen (hoe kun je bijvoorbeeld bewijzen dat de software werd vernietigd). Ook is het voor NearlyNewSoftware moeilijk zeker te zijn dat de software werd verwijderd en niet meer zal worden gebruikt door de verkoper. Daarnaast rijst de vraag van de verkoop van licenties in batches, die niet kunnen worden opgesplitst. We kunnen ons bovendien afvragen wat de reactie zal zijn van softwarehuizen zoals SAP, Oracle of Adobe, die deze wederverkoop zouden kunnen zien als concurrentie. Cécile Grégoire meent dat wanneer deze uitgevers een bedrijf proberen te overtuigen om te migreren naar cloud en SaaS-software in de vorm van een abonnement, ze hun klanten kunnen zeggen dat ze een deel van hun investering kunnen terugkrijgen door software te verkopen die niet meer gebruikt zal worden. Tot slot moeten de integrators en servicebedrijven nog over de streep getrokken worden, die vaak betrokken zijn bij de software-installatie, vooral in kmo's, die dan ook het doelpubliek vormen van de start-up. Zij hebben immers vaak een bevoorrechte relatie met de software-uitgevers. NearlyNewSoftware gelooft dat er een opportuniteit bestaat van enkele jaren. Het bedrijf richt zich vooral tot bedrijven, maar ook tot particulieren, en ontving een specifieke vraag van een Oostenrijkse onderneming die 12.000 Microsoftlicenties wil kopen, waarschijnlijk na een controle van de autoriteiten die piraterij willen tegengaan. Marc Husquinet