Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Innovatie rond mobiele apps combineren met ‘klassiekere’ it-consulting: zo ziet het model eruit dat het Luxemburgse bedrijf Neofacto wil nabootsen in België.

Neofacto werd in 2000 opgericht in Luxemburg door Pierre Gerard en de huidige ceo Laurent Kratz, en biedt een lichtjes ander businessmodel aan dan de grote it-dienstverleners. De oprichters zetten immers in op innovatie om hun aanbod bij hun (grote) klanten een boost te geven.

VERNIEUWENDE START-UPS

“De vernieuwing die we willen gaan aanbieden aan onze klanten op het vlak van mobiele applicaties werd eerst intern uitgetest”, aldus Laurent Kratz. Als bewijs hiervan richtte het bedrijf in 2001 de website lesfrontaliers.lu op, die Luxemburgse grensarbeiders niet alleen “serieuze” informatie, maar ook innovatieve oplossingen biedt, zoals een berekening van de reistijd per sms of peilingen die vertellen welke sfeer er in bepaalde bedrijven heerst. Deze site werd wel doorverkocht in 2007. Een andere vernieuwing is de lancering in 2004 van Jamendo, een platform om gratis en legaal muziek uit te wisselen onder een vrije licentie (Creative Commons). Een project dat kon genieten van 6 miljoen euro durfkapitaal en dat van meet af aan wap ondersteunde. Jamendo is ook een van de eerste applicaties die gevalideerd werd op de AppStore. Jamendo zal ook snel beschikbaar zijn op Android en in html5 op de iPad dankzij audiotags.

Neofacto zal ook mee aan de grondslag liggen van de start-up Immopad, die een inventarissoftware voor vastgoed zal aanbieden. Deze oplossing is beschikbaar op Apple- en Android-tablets en dient om een inventaris te maken. Je kunt ook foto’s en audiocommentaar toevoegen en dan de betrokken delen laten ondertekenen, voordat de nodige documenten worden opgemaakt. We merken op dat deze oplossing binnenkort ook in ons land op de markt komt.

Een andere start-up van Neofacto was Hangpic in 2012, een asynchroon multiplayer-platform waarvan de iOS- en Android-versies werden ontwikkeld in native technologie om optimale prestaties te waarborgen, terwijl de Facebook-versie werd ontworpen in html5. Neofacto beschikt trouwens over een html5-competentiecentrum, dat de naam PhoneGap kreeg. Hiermee kunnen applicaties voor intern b2b-gebruik ontplooid worden, zoals AirboxLab (een vervuilingsensor) in mdm-technologie (mobile device management).

GROTE ACCOUNTS

Naast deze vernieuwende start-ups werkt Neofacto in Luxemburg voor grote accounts zoals de Europese Investeringsbank (EIB), waarvoor het een intranet en extranet in open source heeft ontwikkeld. Voor de Luxemburgse Staat ontwierp het bedrijf het officiële e-loket, en de Edipress-groep bestelde bij Neofacto enkele mobiele applicaties, om nog maar te zwijgen van BNP Paribas en Clearstream. Met een team van zowat veertig medewerkers boekt Neofacto een omzet van om en bij de 3 miljoen euro.

De mobiele applicaties vormen trouwens de kerncompetentie van Neofacto, een knowhow waarop het bedrijf wil voortbouwen om nieuwe klanten aan te trekken. “Over 3 jaar zal de helft van de toegang tot de applicaties gebeuren via toestellen die vandaag nog niet bestaan”, aldus Laurent Kratz. Via onze start-ups kunnen we onze applicaties thuis uittesten voordat we ze aanbieden aan onze klanten.” Mobiele apps gaan de business overspoelen, nadat ze eerst enkel voorbehouden waren voor de marketingafdeling.

Het klantenbestand zal binnenkort toenemen in België omdat het bedrijf begin dit jaar zijn activiteiten heeft opgestart vanuit ons land, onder leiding van Francis Absil, country manager. “We leggen onszelf niet te veel druk op, maar we koesteren wel de ambitie om over anderhalf jaar ongeveer met een tiental consultants te zijn. En we hebben al enkele interessante contacten lopen.”

Tot slot organiseert Neofacto op 11 februari een seminarie om zijn activiteiten voor te stellen.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content