Inbev, Unilever, Shell Oil, General Motors en Procter & Gamble zijn enkele grote multinationals die de voorbije jaren voor outsourcing gekozen hebben. Gartner verwacht in zijn recent 'magic quadrant' van managed and professional network service providers worldwide' dat het aantal contracten tot eind 2009 nog zal toenemen. Het is trouwens de eerste keer dat Gartner dit magic quadrant uitwerkt. Het gaat om diverse netwerkdiensten: netwerkmanagement, netwerkonderhoud, netwerkontwikkeling en integratie, netwerkconsulting en netwerk & telecomuitgavenbeheer. Niet alle spelers bieden al deze diensten, sommigen gaan scheep met partners, maar één criterium blijft: de inkomsten van hun netwerk it-diensten moeten groter zijn dan 250 miljoen dollar. En de netwerkmanagementdiensten moeten ten minste 50 miljoe...

Inbev, Unilever, Shell Oil, General Motors en Procter & Gamble zijn enkele grote multinationals die de voorbije jaren voor outsourcing gekozen hebben. Gartner verwacht in zijn recent 'magic quadrant' van managed and professional network service providers worldwide' dat het aantal contracten tot eind 2009 nog zal toenemen. Het is trouwens de eerste keer dat Gartner dit magic quadrant uitwerkt. Het gaat om diverse netwerkdiensten: netwerkmanagement, netwerkonderhoud, netwerkontwikkeling en integratie, netwerkconsulting en netwerk & telecomuitgavenbeheer. Niet alle spelers bieden al deze diensten, sommigen gaan scheep met partners, maar één criterium blijft: de inkomsten van hun netwerk it-diensten moeten groter zijn dan 250 miljoen dollar. En de netwerkmanagementdiensten moeten ten minste 50 miljoen dollar opbrengen. "Wij beheren voor onze klanten liefst 15,6 miljard dollar aan netwerkapparatuur," vertelt general manager Pierre Dumont van Dimension Data. De wereldwijde integrator, met hoofdzetel in Zuid-Afrika, piekt in het Gartner-kwadrant als challenger met de grootste 'availability to execute'. Daarin scoort het zelfs beter dan gevestigde waarden zoals BT, CSC, AT&T, EDS en IBM. "Veel operatoren slagen er niet in hun klanten op een goede manier te bedienen. Ze halen hier slechts 15 procent van de markt binnen," aldus Dumont. Gartner erkent dat het netwerk it-dienstenportfolio van Didata sterk is, maar vindt tegelijk dat het adviesverlenende niveau moet worden opgetrokken en dat er moet worden geïnvesteerd in het platform van managed services. Het zal echter niet lang meer duren voor Didata met zijn managed ip-platform naar buiten komt, aldus Dumont. Opvallend is dat Didata beter scoort dan Orange Business Services, het vroegere Equant. Gartner verwijst naar klanten die vinden dat OBS nood heeft aan betere processen en methodologieën voor ondermeer troubleshooting. Net zoals Didata en T-Systems, moet Orange volgens Gartner meer werk maken van zijn aanwezigheid in Noord-Amerika. Daar hebben de Amerikaanse it-spelers CSC, EDS en IBM uiteraard een voorsprong. Volgens Gartner kampt EDS nog met de perceptie van een slechte dienstverlening uit het verleden. Dat geldt trouwens ook voor CSC. De marktanalist is van oordeel dat beide bedrijven meer moeten investeren in Centraal-en Oost-Europa. IBM Global Technology Services vraagt weliswaar erg hoge tarieven, maar de service wordt geprezen. Het stapt alleen in grotere deals en is niet geïnteresseerd in netwerkgesteunde contracten. Zo haalde het brouwerij Inbev binnen, maar werd het netwerkgedeelte meteen doorgeschoven naar BT Global Services. Gartner prijst ook BT voor zijn dientverlening maar vindt dat het zijn managementplatformen moet integreren om een wereldwijd gestandaardiseerd aanbod te kunnen aanbieden. Vandaag zou het teveel projecten op maat van de klant leveren, waardoor, steeds volgens Gartner, de klantenwaardering nogal schommelt. AT&T, waarmee BT geruime tijd een joint venture had, staat bekend als een prijsbreker waardoor het vaak als beste offerte uit de running komt. AT&T beperkt zich echter tot de Fortune top 1000 klanten met grote telecomuitgaven. De agressieve prijzenpolitiek vertaalt zich volgens Gartner ook in een weinig uniforme en wisselvallige aanpak van de eigen marketing en verkoop wat niet altijd in goed aarde valt bij AT&T klanten. Uiteraard is Belgacom, dat geen globaal netwerkaanbod heeft, niet opgenomen in dit magisch kwadrant. De enige Europese integrator in het hele plaatje is Getronics, maar de desinvesteringen van de laatste jaren hebben zijn globale aanbod geen goed gedaan. De andere spelers zijn stuk voor stuk van Amerikaanse origine: Verizon Business Services, HP, Unisys, Nortel en Avaya. Nortel en Avaya, allebei telecomleveranciers, hebben zich de jongste jaren meer toegelegd op integratie en managed servicesplatforms. Managed networks en professional services blijft een groeimarkt, maar ook hier zal er de komende jaren ongetwijfeld nog een consolidatieslag plaatsvinden. Luc Blyaert