Eigenlijk is er in die tien jaar dat we een CIO of the Year verkiezen en in de 25 jaar dat we ict-projecten bekronen nog niet veel veranderd. Tot die vaststelling kwam CIO of the Year 2016 Herman De Prins toen we hem vroegen of de job van een cio de jongste jaren anders is geworden. Die job draait volgens hem nog altijd rond het aligneren van informatica en technologie met wat we 'de business' noemen: de bedrijfsdoelen, ambities, targets en concrete verwezenlijkingen van het bedrijf.
...

Eigenlijk is er in die tien jaar dat we een CIO of the Year verkiezen en in de 25 jaar dat we ict-projecten bekronen nog niet veel veranderd. Tot die vaststelling kwam CIO of the Year 2016 Herman De Prins toen we hem vroegen of de job van een cio de jongste jaren anders is geworden. Die job draait volgens hem nog altijd rond het aligneren van informatica en technologie met wat we 'de business' noemen: de bedrijfsdoelen, ambities, targets en concrete verwezenlijkingen van het bedrijf. Ik kan hem alleen maar gelijk geven. Jaren, ja zelfs decennia lang al, schrijft Data News over de uitdagingen rond wat toen vooral 'it & business alignment' werd genoemd. Vandaag valt eerder de term 'digitale transformatie', maar onderliggend speelt helemaal diezelfde afstemmingsgedachte. Dat voelt u ook wanneer u met onze kersverse, pas verkozen CIO of the Year 2017 praat. Voor Bjorn is it een middel om de forse ambities van de Kinepolis Group te ondersteunen en mee te stuwen. It zit in het hart van de digitale transformatie van de groep en moet ook de digital journey van de klant beter vorm geven. Daarmee toont Kinepolis meteen dat it ook een marketingluik heeft. Dat hebben nog te weinig Belgische bedrijven al begrepen. Marketing automation software, bijvoorbeeld, komt in ons land veel trager van de grond dan in andere Europese landen, zoals u verderop in dit blad leest. Wat volgens veel van onze ex-CIO's of the Year wél nieuw is, is de snelheid van alle veranderingen. Het is als cio meer dan ooit zaak om niet alleen mee te blijven met de veranderingen, maar om zoveel mogelijk trachten te anticiperen. Dat is ook wat Erik Van Ommeren, analist bij Gartner, duidelijk maakte op de CIO of the Year avond. Waar de cio vroeger een delivery executive was, is hij ondertussen een it business executive. Maar de cio moet zich, al naargelang het type bedrijf waar zij of hij werkt, heruitvinden. Of zichzelf - opnieuw of blijvend - op de kaart zetten. Bij de best presterende organisaties heeft 84 procent van de cio's die oefening al gemaakt, meent Gartner: zij hebben bevoegdheden die verder reiken dan de pure it en genereren ook cash voor het bedrijf waarvoor ze werken. Eerste taak voor de cio? Zorgen voor de nodige skills en slagkracht om het digitale ecosysteem te ondersteunen, inclusief nieuwe rollen als een user experience designer, een API product manager of een cloud architect en chief analytics officer. Vervolgens is het aan de cio om digital en business aan elkaar te koppelen en van digitale transformatie een realiteit te maken. Cio's moeten hun it-portfolio ook grondig durven herbekijken en kiezen waarin ze nog tijd en geld willen investeren. Data en analytics zijn absolute prioriteiten. "Maar met on premise datacenter en infrastructuur moet je als cio misschien zelf niet meer bezig zijn?", opperde Van Ommeren. Hoe dan ook is het duidelijk dat de cio meer dan ooit een aanstuurder van diensten wordt. Het is aan hem om te zorgen voor de juiste keuze en mix in it-skills, technologie én organisatie. Genoeg op de to-do lijst dus. Wat me bij de slide van Erik Van Ommeren brengt die me nog het meeste bijgebleven is: 'Never a dull job'. Ik denk dat dat meer dan ooit de essentie samenvat.KRISTOF VAN DER STADTHet is als cio meer dan ooit zaak om niet alleen mee te blijven met de veranderingen, maar om zoveel mogelijk trachten te anticiperen