Sinds 1 mei bedienen Newtel en zusterbedrijf SieCom rechtstreeks de 2.200 grootste kmo-klanten van Siemens Enterprise Communications (SEN). Een dertigtal personeelsleden werd overgeplaatst van SEN naar Newtel en SieCom. Een maand later kijken Newtel en SieCom tevreden terug op de nog erg prille integratie. De uitdaging voor hen is om na de overname van de SEN-contracten te kunnen blijven groeien. Voor SieCom moet de groei vanuit Vlaanderen komen: "Wij zijn altijd al sterk verankerd geweest in Vlaanderen. Onze focus ligt op de r...

Sinds 1 mei bedienen Newtel en zusterbedrijf SieCom rechtstreeks de 2.200 grootste kmo-klanten van Siemens Enterprise Communications (SEN). Een dertigtal personeelsleden werd overgeplaatst van SEN naar Newtel en SieCom. Een maand later kijken Newtel en SieCom tevreden terug op de nog erg prille integratie. De uitdaging voor hen is om na de overname van de SEN-contracten te kunnen blijven groeien. Voor SieCom moet de groei vanuit Vlaanderen komen: "Wij zijn altijd al sterk verankerd geweest in Vlaanderen. Onze focus ligt op de regionale structuur; wij gaan voor de contracten tot 200 à 300 gebruikers", zegt Gie Laurijssen, managing partner bij SieCom. Dit jaar hoopt Siecom de kaap van de 7 miljoen euro omzet te kunnen halen. "Dat willen we doen door nog meer naar data toe te gaan. We zien bijvoorbeeld een grotere vraag naar bedrijfsefficiëntie en dan kom je al snel bij unified communications uit", zegt Gie Laurijssen. Joël Schols, managing director van Newtel, vertelt een soortgelijk verhaal. Sinds de overname van de Matra-klanten telt Newtel heel wat kmo-klanten in het Brusselse en Wallonnië voor wat telefonie betreft. Anderzijds telt Newtel ook een aantal nationale enterprise-klanten voor voornamelijk data. "De SEN-deal heeft voor ons dan ook twee luiken. Enerzijds doen we voor Brussel en Wallonnië wat SieCom voor Vlaanderen doet: het kmo-gedeelte dus. Wanneer Siemens spreekt over kmo's hebben ze het al wel a gauw over 500 poorten. Dat vinden wij nogal ruim - wij houden het liever op 250. Het middelgroot segment van 250 tot 500 aansluitingen brengen we wel nationaal aan de man", verduidelijkt de managing director van Newtel. Het klantenbestand in Brussel en Wallonië is sinds de SEN-deal verruimd met 1.000 contracten en daar komen nog een 200-tal klanten uit het middelgrote segment bij. Vorig jaar sloot Newtel zijn boekjaar af met 6,7 miljoen euro. Dit jaar moet een omzet van 12 miljoen haalbaar zijn. Grote klanten bij Newtel zijn onder meer GIAL dat ict-diensten levert aan Brussel-Stad, het provinciehuis Vlaams-Brabant, uitgever Concentra, de stad Brugge en sinds kort ook de stad Leuven. Sinds kort toont Newtel belangstelling voor rusthuizen. "Je zou het misschien niet verwachten, maar daar is een grote nood aan unified communications oplossingen voor met name de verplegers", zegt Joël Schols nog die er rotsvast van overtuigd is dat voor unified communications een bijzonder mooie toekomst weggelegd is. "De grote bottleneck is daar nog de handset. Zodra de batterijduur d'erop vooruit gaat, voorspel ik dat de vraag nog razendsnel zal toenemen. Tegen 2010 zal die markt er al helemaal anders uitzien."Kristof Van der Stadt