De dominantie van Bel-gacom voor de vaste lijnen zit velen toch nog altijd hoog, vooral omdat er in België geen echt alternatief is. Heyme Langbroek: "Een monopolie op het kopernetwerk, dat is het en niets anders. Zij moeten hun kopernetwerk in principe openstellen voor andere partijen en ze mogen daar kosten voor aanrekenen, maar waarom nemen we dat kopernetwerk niet gewoon af en zetten het bij een onafhankelijk orgaan zodat iedereen op gelijke voet behandeld wordt? Dat zou een heel positief effect op de markt kunnen hebben."
...

De dominantie van Bel-gacom voor de vaste lijnen zit velen toch nog altijd hoog, vooral omdat er in België geen echt alternatief is. Heyme Langbroek: "Een monopolie op het kopernetwerk, dat is het en niets anders. Zij moeten hun kopernetwerk in principe openstellen voor andere partijen en ze mogen daar kosten voor aanrekenen, maar waarom nemen we dat kopernetwerk niet gewoon af en zetten het bij een onafhankelijk orgaan zodat iedereen op gelijke voet behandeld wordt? Dat zou een heel positief effect op de markt kunnen hebben." Danielle Jacobs nuanceert onmiddellijk: "In Groot-Brittannië heeft men dat gedaan, met een heel sterke regelgever, en daar werkt dat ook. Maar als we met operatoren in andere landen praten en vragen of het geen goed idee zou zijn om het monopolie van Belgacom in een aparte organisatie onder te brengen, dan krijgen we als antwoord dat zoiets alleen werkt als je een heel streng regelgevend kader hebt, en in een land als België gaat dat dus niet lukken." Heyme Langbroek ziet het heel scherp: "Ik denk dat koper onnodig wordt, dat alles over ip kan, waardoor andere partijen sterker en onafhankelijker kunnen worden." Maar de enquête wijst wel uit dat de helft van de bedrijven nog altijd geen voice over ip heeft. "En dat is toch wel vreemd, want het biedt toch enorme voordelen", beklemtoont Tiboldi. "Met mijn gsm naar Amerika bellen kost mij niets, we hebben een contract met Mobistar waarmee wij naar ons corporate netwerk bellen dat mij dan via internet doorverbindt naar Amerika waar ik met mijn collega urenlang gratis kan bellen. Dus zelfs de basisfunctionaliteiten zijn al heel interessant." "Wij zitten nog steeds niet op voip", zegt Luc Van Buggenhout. "De reden is ons netwerk, maar dat wordt volgend jaar herbekeken, en dan willen we ook voip integreren. We hebben wel een volledige virtuele desktopinfrastructuur opgezet, een medewerker moet niet meer naar de VUB komen maar kan ook van thuis uit werken, en dan is het mobiliteitsprobleem in Brussel van de baan. Maar we moeten de kosten/batenanalyse nog voeren, stappen we echt over naar voip of gaan we gewoon mobiel bellen." Danielle Jacobs heft hier wel een waarschuwende vinger op: "Ik ken een paar bedrijven die besloten hebben geen vaste telefoons meer te hebben en enkel nog met gsm's te werken, maar het personeel pikt dat niet, zij willen niet voortdurend aan straling blootgesteld zijn." Heyme Langbroek maakt zich andere zorgen: "Ik zit met een telefooncentrale die meer dan twintig jaar oud is, maar ze werkt nog altijd perfect, ze valt nooit uit, super betrouwbaar. En ik lees overal dat de verwachte levensduur van een voip-centrale maar zeven jaar is." "Logisch", zegt David Vanneck, "vandaag baseert men zich steeds meer op general purpose hardware, de centrales zijn gewoon servers, geen dedicated hardware meer." Kalman Tiboldi blijft er nuchter bij: "Vandaag levert de klassieke telefooncentrale nog altijd de beste kwaliteit, maar dat is echt enkel een basisfunctionaliteit. Als je integratie en meer functies wil, dan moet je naar een andere technologie gaan." Voor unified communications, bijvoorbeeld. Heyme Langbroek: "Wij gebruiken het al op zeer kleine schaal, we hebben een Skype-gateway, we doen fax over ip, dus de faxmachines mogen verdwijnen. Bij de vervanging van de centrale eis ik wel dat de mogelijkheid er zal zijn om op latere termijn unified communications uit te rollen, maar het is geen must. Het is geen kritieke service voor mij, en er is ook geen echte vraag naar." Voor David Vanneck is het alleszins een must. "In onze wereld moét het, we zitten met kenniswerkers, wij maken er volop gebruik van, ondermeer met webconferencing. Ik merk dat zelfs mijn leveranciers veel sneller een webconference zullen opzetten dan naar Brussel te komen. En voor ons komt er dan nog de internationale context bij voor mensen op buitenlandse missie." "Wij hebben de eerste stap al achter de rug met Lotus als communication container", zegt Tiboldi - "mail, voice mail, sms, fax, alles is geconsolideerd. De tweede stap was videoconferencing, en nu komt de derde fase waar we veel meer de collaboratieve toer opgaan met Lotus Connections dat ook heel goed op smartphones werkt. Wij zien echt heel veel voordelen, vooral in de totale integratie van alle communicatiemiddelen.Frans GoddenDE HELFT VAN DE BEDRIJVEN HEEFT NOG ALTIJD GEEN VOICE OVER IP INGEVOERD