Niet meer e-mailen na de werkuren, echt ?

KRIS POTÉ is vice president bij Capgemini. De auteur schrijft in eigen naam.

In Frankrijk werd kort geleden een wet gestemd die regelt dat een werknemer voor of na de werkuren niet meer kan mailen of gemaild worden. Pas dat nu maar eens toe op de onderwijswereld. Leerkrachten kunnen na de schooluren niet meer communiceren via bijvoorbeeld Smartschool en geen extra prestaties meer doen. Dan wordt de mythe alsnog bewaarheid dat leerkrachten de best betaalde job hebben per gepresteerd uur. Hier klopt dus iets niet, dat voelt iedereen aan. Maar wat betekent dit nu voor werknemers in de ict-sector ?

De meeste ict’ers worden beoordeeld op resultaat. Wanneer je het werk doet, waar of met wie is er minder relevant. Er zijn deadlines te behalen en te respecteren. Dat verwachten de klanten maar ook de teamleden waar je mee samenwerkt. Daar is niets mis mee.

In de ict-wereld geldt een grote flexibiliteit. Dus ipso facto een grote vrijheid om zelf te bepalen wanneer je het beste werkt. Dat wordt door heel wat it-collega’s op prijs gesteld en staat een beter evenwicht toe tussen leven en werken. Het geeft serieuze genoegdoening wanneer je een taak succesvol afrondt en jouw professionele omgeving daar tevreden mee is, zonder al te veel controle maar met groot vertrouwen. Zowaar een hedendaagse manier van werken in deze complexe en hectische tijden. Denk bovendien niet dat er na de werkuren ook niet heel wat gemaild en gepost wordt om persoonlijke redenen. Jongere generaties zullen dit vlot bevestigen.

De klantendruk is in de wereld van (vooral) it-diensten bijzonder hoog. Klanten verwachten oplevering op tijd en liefst nog boven hun verwachting. Niet echt abnormaal, maar je moet het wel kunnen bolwerken binnen de ‘wettelijke’ uren. En daar wringt vaak het schoentje. Klanten verwachten ook na de ‘normale’ werktijd een bepaalde dienstverlening en zeker een vlot contact met de leverancier.

De it-wereld is natuurlijk ook gekenmerkt door een hoog technologisch vermogen. Er zijn heel veel instrumenten aanwezig om het werk eenvoudiger, sneller en gebruiksvriendelijker te maken. Bovendien is e-mail stilaan verouderd : er wordt meer en meer gecommuniceerd via sociale media à la Facebook en Instagram, en er zijn specifieke tools en apps om met elkaar snel en op afstand te communiceren of inzichten te delen, zoals Chatter of Lync (of Skype for Business). De mogelijkheden zijn legio om zonder veel ongezonde spanning ook buiten de normale werkuren actief te zijn. Denk in een internationale omgeving maar even aan de tijdsverschillen. We zijn niet alleen op deze wereld, nietwaar.

Dat de Franse overheid haar burgers wil betuttelen en dat ze aan principes hecht die dateren van de voorbije eeuw, ‘ainsi soit-il’. Ja, uiteraard moet er alles aan gedaan worden om burn-out en inzinkingen op het werk te bestrijden. De Belgische wetgever heeft daar de voorbije jaren ook werk van gemaakt en bedrijven verplicht om aan preventie ter zake te doen. Econoom Arjan Non van de Universiteit Maastricht toonde trouwens recent aan dat een compliment tot 5 procent meer rendement brengt op de werkvloer en voor meer gemoedsrust zorgt. Leuk om te weten. Een Belgisch compromis dan maar : schaf de ‘pedagogische tik’ bij wet af en installeer plechtig het verplichte ‘anti-stress schouderklopje’.

KRIS POTÉ

“Wat betekent deze wet voor werknemers in de ict-sector ?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content