Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Vorige week dook het bericht op dat België, eindelijk, de 100 procent gsm-penetratie zou bereikt hebben. Er zouden meer dan 10 miljoen gsm-abonnees zijn. Iedere Belg heeft dus een mobieltje in zijn zak? Klinklare onzin, uiteraard. Het zou betekenen dat alle bejaarden, al dan niet helder, in bejaardencentra en ziekenhuizen over een mobieltje beschikken. En dat de peuter- en kleuterscholen om de haverklap opgevrolijkt worden door rinkelende gsm-toontjes. Mijn oudste zoon kreeg er eentje toen ie twaalf werd. De jongste zal volgend jaar met een eigen gsm bellen, nu ja bellen, dat jonge volkje sms’t liever, een pak duurder dan een kort telefoongesprek. Daarom ook gooien de dienstenleveranciers graag met honderden gratis sms’jes. Uiteindelijk halen ze hun investering er makkelijk uit. Die jongens zijn ook niet van gisteren.

Niettemin, kinderen en derde leeftijd samen, hoeveel procent is dat van de Belgische bevolking? Zij hebben ook recht op een gsm-loze periode in hun leven, toch? De cijfers van de gsm-operatoren zijn met andere woorden hoogst onbetrouwbaar. Marktonderzoekers bij de telco’s zelf hebben de grootste moeite om de juiste vergelijkingen te trekken. Niet alleen hebben nogal wat mensen een sim-kaart van de werknemer, en daarnaast ook nog een gsm-toestel op eigen naam. Een collega op de redactie heeft zelfs twee gsm’s aan z’n broeksriem bengelen. Hij is het levende bewijs dat er van 100 procent penetratie helemaal geen sprake kan zijn. Bovendien is het opvallend dat alle drie de gsm-operatoren tijdens het laatste kwartaal een heleboel klanten bijgewonnen hebben. Proximus pakt uit met 78.000 op drie maanden tijd. Dat zijn er bijna 26.000 per maand of ruim 1.000 per dag. Aan de basis liggen forse promotie-acties die nogal wat jongeren aantrekken. Die beschikken al over een prepaid-kaart, die helemaal nog niet leeggebeld is, maar ze pikken toch al in op de nieuwe promotie. Daardoor krijg je uiteraard twee sim-kaarten voor dezelfde gebruiker. En tenslotte is er nog het beeld van de zogenaamde actieve gsm-gebruiker. Ook hier zijn de cijfers bijzonder vaag. Bij Mobistar is een actieve gebruiker iemand die gedurende de laatste drie maanden één keer opgebeld werd. Bij sommige operatoren gaat het zelfs om een periode van zes maanden. Actief? Is iemand die één keer om de drie of zes maanden tussen de lakens duikt, sexueel actief? Serieus blijven. De echte gsm-penetratie wordt door ingewijden geschat op zo’n 85 procent van de bevolking. Dat lijkt al een stuk dichter bij de realiteit.

Luc Blyaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content