Zowel de Vlaamse als de Waalse overheid pompten de afgelopen jaren enkele miljoenen euro's overheidssteun in opkomende videogame-initiatieven, maar daar wordt tot nu toe erg weinig gebruik van gemaakt. Stilaan ziet er wel een nieuwe lichting jonge gamestartups het daglicht, maar die grijpen vreemd genoeg niet naar de steunprogramma's van de overheid: liever kruipen ze onder de vleugel van een grotere private speler, zoals de Kontichse it-groep Cronos. Die hielp ondertussen al met de oprichting van ee...

Zowel de Vlaamse als de Waalse overheid pompten de afgelopen jaren enkele miljoenen euro's overheidssteun in opkomende videogame-initiatieven, maar daar wordt tot nu toe erg weinig gebruik van gemaakt. Stilaan ziet er wel een nieuwe lichting jonge gamestartups het daglicht, maar die grijpen vreemd genoeg niet naar de steunprogramma's van de overheid: liever kruipen ze onder de vleugel van een grotere private speler, zoals de Kontichse it-groep Cronos. Die hielp ondertussen al met de oprichting van een drietal gamebedrijfjes in Vlaanderen. "Hun steun neemt heel wat kopzorgen weg", zegt oprichter Bernard François van Preview Labs, een van de gamebedrijfjes die Cronos onder zijn vleugels nam. "We kunnen ons concentreren op onze kernactiviteit. Ze hebben ook geld geïnvesteerd in ons, maar ze nemen bijvoorbeeld onze administratie voor hun rekening, of we kunnen er snel een contract laten nalezen door een van hun juristen." De groep geeft de gamebedrijfjes ook toegang tot een breed professioneel netwerk, dat ook belangrijk bleek voor het financieren van hun projecten. Crazy Monkey Studios, een ander gamebedrijf onder de Cronosgroep, kon via die weg geld bij elkaar harken om een tamelijk ambitieus iPhone- en iPadgame te ontwikkelen. "De fondsen die de overheid toekent voor gameontwikkeling zijn ontoereikend voor het project dat we voor ogen hadden", zegt Steven Verbeek van Crazy Monkey. "We moesten wel privaat kapitaal gaan zoeken." Het zijn overigens niet uitsluitend piepjonge gameontwikkelaars die het mecenaat van een grotere groep kiezen. In Charleroi ontstond vorig jaar Ama Studios, een bedrijf waarvan de medewerkers al een lange weg hebben afgelegd en ondertussen een onderkomen hebben gevonden bij de Franse uitgever Ubisoft. "We hebben een team van dertig absolute videogameveteranen in huis", zegt ontwikkelaar Luc Verdier van Ama Studios. Een aantal van die mensen zaten in een vorig leven achter de eerste grote hit van de Belgische game-industrie: het sf-spelletje Outcast uit 1998. Nadat de studio achter die game werd opgedoekt, kwamen de kopstukken terug samen bij 10Tacle Studios Belgium, dat na het faillissement van de Duitse moedergroep eveneens aan zijn einde kwam. Maar gedelegeerd bestuurder Yves Grolet vond een nieuw onderkomen bij Ama, een zusterbedrijf van de Franse uitgeversgroep Ubisoft. Onder diens vleugel richtten ze Ama Studios Belgium op, en maakten ze de vechtgame Fighters Uncaged, de enige grote commerciële game die vorig jaar in België werd ontwikkeld. Ronald Meeus