Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Het Luikse bedrijf EVS, gespecialiseerd in videoproductiesystemen, ziet in de vervanging van analoge door digitale technieken en van magneetbanden door harde schijven belangrijke motoren voor verdere groei, ondanks een sputterend 2009.

EVS, opgericht in 1994, is een heuse success story. Financiële analisten zullen dat beamen, want sinds de beursgang in 1998 is de koers van het aandeel gestegen van 100 euro eind 2002 naar meer dan 2.000 euro eind 2007. Die prestatie was vorig jaar goed voor de Best Performer Large Caps award, toegekend door L’Echo en De Tijd.

De voorbije tien jaar haalde het bedrijf een gemiddelde omzetgroei van meer dan 36 procent. Vorig jaar bedroeg de omzet 111 miljoen euro, en slechts 5 procent daarvan werd in België geboekt. Het personeelsbestand is opgelopen tot 250 personen (van wie 190 in ons land). Het boekjaar 2009 dreigt veel minder fraaie cijfers te zien te geven, met een verwachte omzet van zo’n 80 miljoen euro. Toch blijven de winstmarges zeer comfortabel en zijn er geen schulden.

Nichemarkten

EVS focust vandaag op twee nichemarkten. Aan de ene kant systemen voor mobiele productiestudio’s waar het bedrijf naar eigen zeggen 90 procent van de markt in handen heeft, en daarnaast toepassingen voor productiestudio’s. “Ons aanbod onderscheidt zich door de mix van hardware, software en diensten”, zegt Jacques Galloy, directeur en chief financial officer. Op vijf jaar tijd is het aandeel van toepassingen voor productiestudio’s gestegen tot 35 procent van de omzet, en vandaag is 75 procent van de R&D-middelen gericht op dit segment. “Op termijn willen we 50 procent van onze omzet uit toepassingen voor studio’s halen.”

Als belangrijkste troeven noemt EVS het gebruik van harde schijven om de door camera’s opgenomen beelden te registreren. “Vandaag worden magneetbanden nog voor 60 procent als registratiedragers gebruikt in de studio’s, tegen 40 procent in de regiewagens.” Harde schijven bieden nochtans een hoop voordelen op het vlak van kostprijs, flexibiliteit, opslag- en ophaalsnelheid en beeldkwaliteit, meer bepaald voor de overgang naar high definition (HD). Het aanbod van EVS omvat voornamelijk XT2-servers, die speciaal zijn aangepast voor sportwedstrijden, XS (lichtere versie voor studiotoepassingen) en XStore (opslag), en de softwarepakketten IP Director (productiebeheer), Insio (registratiebeheer) en Multiscan (controle van vertraagde beelden).

Waar EVS eveneens garen bij spint, is de migratie naar high-definitiontelevisie dankzij de prijsverlaging van lcd- en plasmaschermen. De huidige productie- uitrusting in SD (standard definition) is daardoor aan vervanging toe.

Ten slotte mikt EVS op multiplatformproductie. Kijkers zullen morgen niet alleen beelden willen bekijken op hun tv-toestel, maar ook op hun smartphone, internet, enz., die andere beeldformaten vereisen. “Vandaag hebben we geen echte concurrenten in het segment van de regiewagens voor live sportproducties en slechts enkele voor studiotoepassingen”, aldus nog Jacques Galloy. Dit bijna-monopolie dankt EVS aan de specificiteit van zijn nichemarkten en het hele pakket bijbehorende diensten die het bedrijf aanbiedt.

R&D

Wat volgens Galloy ook het verschil maakt zijn de onderzoeks- en ontwikkelingsmiddelen van EVS. Zo heeft het bedrijf onlangs een R&D-centrum in Brussel in gebruik genomen. Dat is een logisch verlengstuk van de overname vorig jaar van Dwesab, dat al ruim 20 jaar gespecialiseerd is in de ontwikkeling van toepassingen en consultancy voor tv-studio’s. In dat dochterbedrijf werken nu 7 mensen en dat aantal moet binnen het jaar doorgroeien naar een 20-tal werknemers. EVS zelf is eveneens op zoek naar een 15-tal nieuwe medewerkers. “En we hebben tijdens de crisis niemand moeten ontslaan”, aldus nog Jacques Galloy.

“We beschikken nu over drie centra, in Luik, Brussel en Parijs”, zegt Michel De Wolf, de vroegere baas van Dwesab en verantwoordelijk voor de Brusselse vestiging van EVS.

Ondanks de tegenvallende resultaten voor 2009, heeft het bedrijf nu al voor meer dan 6 miljoen euro bestellingen in portefeuille voor volgend jaar en later. Dat dankt het onder meer aan de Olympische Winterspelen in Vancouver en de Wereldbeker Voetbal in Zuid-Afrika.

Verder heeft het bedrijf ook duidelijk belangstelling voor digitale archivering en maakt het plannen om deze activiteit te ontwikkelen.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content