Wie denkt dat Intel enkel krachtige processoren bakt, heeft duidelijk geslapen tijdens de voorbije jaren. Naast alle mogelijke aandacht voor het 'Internet of Things', heeft de chipbouwer ook aan een aantal bijkomende technologieën gewerkt, waaronder RealSense - een technologie die dit jaar in de diepte werd toegelicht op Intels IDF event. Het doel is om "'zintuigen' toe te voegen aan de [computer-]'hersenen', zoals ogen, oren, spraak, voelen, [... ] voor een natuurlijke, intuïtieve en onderdompelingservaring", aldus Achin Bhowmik, gm & cto van Intels Perceptual Computing.
...

Wie denkt dat Intel enkel krachtige processoren bakt, heeft duidelijk geslapen tijdens de voorbije jaren. Naast alle mogelijke aandacht voor het 'Internet of Things', heeft de chipbouwer ook aan een aantal bijkomende technologieën gewerkt, waaronder RealSense - een technologie die dit jaar in de diepte werd toegelicht op Intels IDF event. Het doel is om "'zintuigen' toe te voegen aan de [computer-]'hersenen', zoals ogen, oren, spraak, voelen, [... ] voor een natuurlijke, intuïtieve en onderdompelingservaring", aldus Achin Bhowmik, gm & cto van Intels Perceptual Computing. Vandaag biedt Intel de RealSense-technologiefamilie aan in drie toepassingen, waarvan twee dieptetoepassingen in 'reële tijd' (RT) (respectievelijk naar de gebruiker gericht en weg van de gebruiker), en één voor de consument (aangeduid als 'Snapshot'). Reële tijd betekent in dit geval dat het RealSense-systeem "kleur- en diepteinformatie capteert met een snelheid van 60 beelden per seconde." De verwerking gebeurt in reële tijd (dankzij een ingebouwde accelerator in het cameradeel), en biedt in toepassingen naar de gebruiker toe afstandsgegevens over elke pixel in een bereik van ongeveer een meter. Dat laat toe om bijvoorbeeld tijdens een videoconferentie met de gebruiker, de achtergrond te wisselen (zeg maar een kantooromgeving in plaats van de keuken of een andere kamer thuis). Maar allicht belangrijker is de mogelijkheid om bewegingen van de handen en vingers als 3D-input te verwerken. "Vandaag capteren we 22 punten van een hand." Dat maakt het systeem tot een 'virtuele realiteit handschoen zonder de handschoen', voor onder meer ontwerpsoftware (maar ook interessant als inputsysteem bij spelletjes). Van de gebruiker weggericht, kan de technologie worden aangewend voor 3D-scans, en het bepalen van de afmetingen van voorwerpen. En als extraatje kan een foto met dit systeem op elke afstand worden scherp gesteld, ook na het maken van de foto. De RealSense-technologie werd in de voorbije drie jaar "met significante investeringen" ontwikkeld (inclusief de overname van een bedrijf). Naast producenten van pc's en mobiele systemen, mikt Intel met de 'real time RealSense'-technologie op elk toestel of systeem "met visuele noden. Denk daarbij aan bewegende robotten, vliegende drones, zelfsturende auto's en dergelijke." Daarbij kunnen sensoren met verschillende beeldvelden (wide en focused) worden aangewend, naargelang de informatienood. Intel "is going big on this", klinkt Bhowmik. "Zoals er tien jaar geleden geen camera in pc's zat in tegenstelling tot vandaag, zo ook is de toekomst aan de 3D-camera." Ondertussen werkt zijn laboratorium in Santa Clara al aan 'augmented reality' toepassingen, die een gebruiker laat interageren met virtuele elementen in reële omgevingen. Intel biedt een gratis SDK-kit aan voor de ontwikkeling van RealSense-toepassingen, en verkoopt tevens een RealSense 3D camera als add-on (VGA tot 1080 RGB-resolutie). Momenteel beschikbaar voor Windows 8. x, komen in de loop van 2015 ook SDK-versies voor Windows 7 en Android beschikbaar. De SDK ondersteunt tevens gelaats- (op 78 punten) en spraakherkenning. De computersystemen dienen wel over een Intel Core processor van de vierde generatie te beschikken. Om de belangstelling aan te scherpen, organiseerde Intel overigens een RealSense App Challenge 2014 met 1 miljoen dollar aan prijzen. Guy Kindermans