Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Algemene zoekmachines à la Google en Yahoo mogen dan perfect dienst doen voor 98 procent van alle zoekopdrachten, soms gaan computergebruikers op zoek naar erg specifieke informatie, en dan laten de resultaten van de gevestigde spelers de gebruikers vaak op hun honger. In zulke gevallen kunnen gespecialiseerde of verticale search engines soelaas bieden.

Intussen zitten er al heel wat vissen in de vijver: meer dan een half miljoen zoekrobots dingen naar de gunst van de surfer én van de advertentiemarkt. Dat lijkt wat vreemd, omdat volgens recente cijfers van Nielsen alle nichespelers goed zijn voor maar twee procent van de zoekopdrachten op het internet. Toch geeft volgens een onderzoek van The Economist al 27 procent van de webgebruikers aan af en toe over te stappen naar meer gespecialiseerde zoekmachines, en analisten dichten de groentjes een gouden toekomst toe.

De nieuwkomers kunnen worden onderverdeeld in twee kampen. Ofwel krijg je een eenvoudige zoekbox op je scherm, waar met een beetje geluk nog een ‘advanced search’-functie aan toegevoegd wordt. Helemaal op zijn Goo-gles dus, al gebeurt het meer dan eens dat dergelijke robotten pagina’s vinden die de groten over het hoofd zien. De ‘ All The Web‘-database is bijvoorbeeld kleiner dan die van Google, maar de variatie is groter. Door het afwijkende algoritme krijg je pagina’s voorgeschoteld die door Google over het hoofd gezien worden. In het andere geval zitten de zoekmachines volgestouwd met ingewikkelde features die intimiderend kunnen zijn voor nieuwe gebruikers. Ze helemaal onder de knie hebben, vergt een leerproces waartoe weinigen zich geroepen voelen. KartOO is een interessant voorbeeld. De resultaten zijn gerangschikt volgens een rist nieuwe, verwante trefwoorden, wat het zoekproces toch heel wat moeilijker maakt. Een leuke uitzondering hierop is de ‘sociale’ zoekmachine ‘ Aftervote‘. Aftervote maakt voor elke gebruiker een aangepast zoekprofiel aan. Als je geen expert bent, kan je het beginnerniveau selecteren, wil je meerdere functies gebruiken, kies je voor ‘intermediate’ of ‘advanced’. Iedereen kan de zoekmachine naar eigen wens modelleren. Bovendien worden je instellingen bewaard, zodat de robot ook later nog weet wat je van hem verwacht.

Categorieën

De lijst van de alternatieve zoekmachines kan worden onderverdeeld in verschillende categorieën. Mobile search engines zijn natuurlijk speciaal ontwikkeld voor mobieltjes en pda’s. Overigens sleutelt Google zelf ook aan een zoekrobot die gsm-adepten ringtones, games en andere mobiele content laat vinden. Ook ‘video search engines’ of ‘shopping search engines’ behoeven weinig uitleg. Een populair voorbeeld is BiggerBoat, een zoekmachine gespecialiseerd in entertainment. Bij het intikken van een muziekartiest, krijg je geen lange lijst van sites waar je MP3-files kan downloaden, maar wel een overzicht van de plaatsen waar je de platen van de artiest kan kopen.

De online winkel Become ontwikkelde zelfs een verticale search engine die enkel zoekt op kleur. Vergezocht? Misschien, maar handig voor ‘fashionvictims’ die op zoek zijn naar kleding en accessoires. Intussen duiken ook mengvormen op: Shopwiki bijvoorbeeld, is een zoekmachine en een wiki in één: de Shopwiki machine snuffelt het web af naar producten, en geeft gebruikers de mogelijkheid om een commentaarstukje toe te voegen. Metazoekmachines zijn dan weer search engines zonder database die in andere zoekmachines rondsnuffelen en alleen de meest relevante resultaten weerhouden. Een extreem voorbeeld is ‘Gosh Me’. Wanneer je koffie intikt in Google, krijg je 9.070.000 resultaten, bij Gosh Me krijg je een lijstje met 1.200 gespecialiseerde search engines die elk goed zijn voor om en bij de negen miljoen ‘koffielinks’. Gosh Me somt je dus de beste zoekmachines op voor jouw specifieke zoekopdracht. Dichter bij huis combineert LemmeFind de kracht van Google, Yahoo en Msn. De robot zoekt gelijktijdig in de Belgische gegevensbestanden van de drie bovengenoemde protagonisten, waardoor de resultaten vollediger en gevarieerder zijn dan die van Google alleen.

Business

Sommige verticale zoekmachines kunnen trouwens erg interessant zijn voor de businessprofessional. Het zijn immers interessante ontmoetingsplaatsen voor bedrijven die op specifieke en vaak complexe onderwerpen wensen te adverteren. GlobalSpec is een mooi voorbeeld. De winstgevende zoekmachine voor ingenieurs telt intussen al meer dan 3,5 miljoen geregistreerde leden. Ingenieurs kunnen met Global-Spec op zoek gaan naar technische componenten en diensten. De voordelen van GlobalSpec zijn dat gebruikers erg snel relevante informatie kunnen vinden. Krugle is een gelijkaardig initiatief. Het betreft een technische zoekrobot die speciaal ontwikkeld werd voor programmeurs en webontwikkelaars. Krugle wil codes delen, opensourcegebruik stimuleren, en de productiviteit van ontwikkelaars opkrikken. Bij de opstart anderhalf jaar geleden bevatte de index al meer dan 100 miljoen technische pagina’s.

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content