ML2Grow is een spin-off van de Universiteit Gent en imec. Het bedrijf houdt kantoor in Zwijnaarde en telt zeven medewerkers. Invibes Advertising - een Belgische aanbieder van in-feed advertenties - participeert voor vijftig procent. "Vlaanderen is top op het vlak van artificiële intelligentie", zegt CEO Joeri Ruyssinck. "Aan wetenschappelijk onderzoek ontbreekt het niet. Alleen willen we dat inzicht ook graag in de praktijk brengen. Dat is de drijfveer achter ML2Grow."
...

ML2Grow is een spin-off van de Universiteit Gent en imec. Het bedrijf houdt kantoor in Zwijnaarde en telt zeven medewerkers. Invibes Advertising - een Belgische aanbieder van in-feed advertenties - participeert voor vijftig procent. "Vlaanderen is top op het vlak van artificiële intelligentie", zegt CEO Joeri Ruyssinck. "Aan wetenschappelijk onderzoek ontbreekt het niet. Alleen willen we dat inzicht ook graag in de praktijk brengen. Dat is de drijfveer achter ML2Grow." Twee jaar geleden startten Roularta (de uitgever van Data News, nvdr.) en de VRT - samen met UGent, VUB, imec en ML2Grow - een traject met als doel hoogwaardige journalistiek via innovatie te promoten. Naar het model van de bekende recommendation engines van pakweg Bol.com of Netflix? "Net niet", zegt Ruyssinck. "Want daarbij loert het gevaar van de filter bubble om de hoek." Wie online een paar sokken koopt, krijgt daarna alleen maar voorstellen voor nog meer sokken. "De klassieke systemen zijn beperkt. Daar willen we verbetering in brengen. Bijkomende moeilijkheid: de lezer wil de nieuwsberichten niet altijd op dezelfde manier 'consumeren'." De ultieme oplossing bestaat erin dat de journalist nieuwsberichten produceert op maat van de individuele lezer. Dat is praktisch uiteraard niet haalbaar, al is het wel het basisidee achter de oplossing van ML2Grow. "Het uitgangspunt is dat we het complete verhaal opdelen in kleinere elementen", legt Joeri Ruyssinck uit. Vandaar de projectnaam: NewsTapas. "De AI-toepassing brengt die samen in functie van de interesse en de context van de consument." De oplossing biedt dus niet standaard alle elementen aan, maar past ze aan in functie van de context. Op weg met de metro naar kantoor neemt het nieuws dan de vorm van korte pushberichten aan. Op zondagochtend is het een diepgaand duidingsverhaal. "Met AI kan je vandaag in principe alles oplossen", stelt Ruyssinck. "Niet de technologie vormt de uitdaging, wel het idee. Hoe krachtiger dat idee, hoe krachtiger de AI-oplossing." Met het idee voor NewsTapas als uitgangspunt, bouwde ML2Grow een oplossing die zich meer als een segmentation engine dan als een klassieke aanrader gedraagt. "We kennen de wensen van de lezers. We laten de ontwikkeling daardoor sturen. Uit het gebruikersonderzoek bleek onder meer dat wanneer een lezer op de trein wacht en hij nog vijf minuten tijd heeft, hij dan iets wil lezen van precies vijf minuten." Sinds half oktober heeft de VRT de app NewsTapas in gebruik bij een testpubliek. De app houdt rekening met het tijdstip van de dag, het gebruikte toestel en de geschatte leestijd van de stukken. "De gebruiker kan kiezen het verhaal beknopt, iets uitgebreider of volledig te lezen", zegt Joeri Ruyssinck. "Het systeem houdt de suggesties met opzet breed, om de filterbubbel te vermijden." Ook Roularta lanceert een gelijkaardig initiatief. Uiteindelijk zullen er twee aparte apps op hetzelfde intelligente framework draaien, elk met hun eigen data. Vormen de apps de voorbode van een nieuwe vorm van journalistiek? Dat valt moeilijk te voorspellen. "Klassieke media stellen vast dat ze specifieke doelgroepen - zoals jongeren - moeilijk bereiken", zegt Ruyssinck. "AI kan dat vraagstuk mee helpen oplossen." Het idee is daarbij dat de technologie het bereik helpt verbreden, met name door met de bestaande inhoudelijke elementen telkens weer andere artikels te maken, in functie van profiel, toestel en context.