Hoewel de naam Nimsoft bij ons nauwelijks bekend is, telt het bedrijf hier al enkele klanten. Nimsoft ontstond in september 2004 toen de Noorse uitgever Nimbus werd overgenomen door zijn distributeur in de Verenigde Staten, Converse Software. Het bedrijf realiseerde in 2007 een omzet van 30 miljoen euro en mikt dit jaar op 45 tot 50 miljoen dollar.
...

Hoewel de naam Nimsoft bij ons nauwelijks bekend is, telt het bedrijf hier al enkele klanten. Nimsoft ontstond in september 2004 toen de Noorse uitgever Nimbus werd overgenomen door zijn distributeur in de Verenigde Staten, Converse Software. Het bedrijf realiseerde in 2007 een omzet van 30 miljoen euro en mikt dit jaar op 45 tot 50 miljoen dollar. "Wij positioneren ons als alternatief voor de vier groten in infrastructuurbeheer: IBM/Tivoli, HP, CA en BMC", verduidelijkt Tim Bisley, vice-president Emea bij Nimsoft (dat overigens de bedrijfsslogan 'The Big Easy' hanteert). De man kent die markt prima: hij werkte de voorbije jaren bij Mercury dat later werd overgenomen door HP."Ik ging op zoek naar een andere Mercury" , rechtvaardigt hij zijn keuze voor Nimsoft. Daar vond hij het dynamisme van de beginjaren van Mercury terug én een goed product "en meer dan mooie Powerpoint-presentatie." Verder stelt hij dat Nimbus cash heeft en dat de analisten het wel degelijk kennen. Gartner legt in zijn magisch kwadrant 'IT Event Correlation & Analysis' van december 2007 uit dat"Nimsoft has established itself as a viable alternative", en dat"customer references report that Nimsoft's Nimbus product is easy to install, easy to use and cost-effective". Gartner voegt er echter voorzichtig aan toe dat"as with other vendors its size, the company will be challenged to maintain its momentum and the necessary level of investment to meet the growing customer demands as it continues to move further into larger corporate accounts and begins to be viewed as a competitor by much larger vendors with far bigger portfolios and market reach." Voor Gartner is Nimbus dus"a viable alternative to the Big 4." Het Nimsoft-aanbod mikt vooral op de 'mid-market' terwijl de grote 'frameworks' meer voor de grote structuren bestemd zijn."Ons product dekt het volledige beheer van de prestaties en de beschikbaarheid van infrastructuur van a tot z, ongeacht of het gaat om beheer van systemen, netwerken, databases, toepassingen, voice over ip, dan wel 'business'-services, met beheer van de serviceniveaus", aldus nog Bisley die er op hamert dat Nimsoft in Oslo over een R&D-afdeling beschikt, wat de flexibiliteit ten behoeve van de Europese klanten verklaart. Die klanten komen vooral uit de financiële en openbare sector in ruime zin (met name overheid en gezondheid), met daarnaast natuurlijk de MSP's (managed services providers). Nimsoft heeft nog meer pijlen op zijn boog: flexibiliteit in de tarifering (basisimplementatie tussen 30.000 en 50.000 dollar en een maximaal vereenvoudigde prijslijst)."De aankoopprijs voor Nimsoft ligt lager dan de onderhoudskosten voor Mercury", beweert Tim Bisley. Het product werd ook aangepast aan beheer van virtuele infrastructuur, met name VMware. Nimsoft is in Europa al present in Groot-Brittannië, Noorwegen, Duitsland en Spanje, en wil nu België aanpakken met een volwaardig filiaal."Er is geen sprake van om in elk land filialen te openen. Wij willen onze groei beheersen. Gezien de volwassenheid van de it-markt en het overwicht aan kmo's, dringt een aanwezigheid in België zich op." Nimsoft wil de top 25 van de 'large accounts' rechtstreeks aanpakken."We voeren gesprekken met een 15-tal van hen, en we hebben al enkele klanten", verklapt Stéphane Goethals die, nu nog vanuit de Engelse zetel in Surrey, instaat voor de Belgische markt. Wat het overige potentieel betreft: dat volgt de 'channel'-weg. Er werd al een contract ondertekend met Telindus, en binnenkort worden de 'resellers' geselecteerd."De distributiekanalen van de Big 4 zijn niet happy. Ze vrezen de komst van Nimsoft." Marc Husquinet