Als je de cijfers en marktaandelen van de vaste lijnen en vaste datadiensten bekijkt, dan valt het op hoe er nog steeds heel wat spelers actief zijn die elk een relatief klein deel van de koek in handen hebben. De markt is duidelijk versnipperd. Om de marktleider echt het vuur aan de schenen te kunnen leggen, is consolidatie bijna de enige manier geworden. En zelfs dan blijft het moeilijk. Bij vaste telefonie bijvoorbeeld heeft Belgacom meer dan 70 procent van de handel in handen. Zelfs na de overname van Versatel blijft Mobistar nog steeds een erg zwakke nummer twee. "Maar valt er eigenlijk nog echt geld te verdienen met pure vaste telefonie", vraagt Claude...

Als je de cijfers en marktaandelen van de vaste lijnen en vaste datadiensten bekijkt, dan valt het op hoe er nog steeds heel wat spelers actief zijn die elk een relatief klein deel van de koek in handen hebben. De markt is duidelijk versnipperd. Om de marktleider echt het vuur aan de schenen te kunnen leggen, is consolidatie bijna de enige manier geworden. En zelfs dan blijft het moeilijk. Bij vaste telefonie bijvoorbeeld heeft Belgacom meer dan 70 procent van de handel in handen. Zelfs na de overname van Versatel blijft Mobistar nog steeds een erg zwakke nummer twee. "Maar valt er eigenlijk nog echt geld te verdienen met pure vaste telefonie", vraagt Claude Rapoport (Portima) zich af. "Als het antwoord nee is, zal geen enkele speler deze markt willen betreden. Bestaande spelers moeten dan overschakelen op 'mobiel + vast', of 'mobiel + datalijnen'. Vaste telefonie is volgens mij geen markt meer. Voip zit immers vervat in de vaste datadiensten." Ignace Jacobs (Nexans): "Ik denk dat de 'last mile' het belangrijkste punt blijft. Als je onvoldoende volume hebt, moet je terugvallen op 'carrier preselect'. Vijf of zes jaar terug kon je daar een hoop op besparen. Wij zijn toen van provider veranderd en hebben onze telefoonkost met 48 procent teruggebracht. Drie of vier jaar geleden zijn we opnieuw naar onze originele provider gegaan en konden we onze telefoonkost weer met 6 procent laten zakken. Maar sinds de invoering van voice-over-ip zitten we met minder volume, want de interne communicatie is voor een groot deel weggevallen." Olivier Knockaert (Vanheede) beaamt dat: "Als je onvoldoende volume hebt, dan kun je geen aantrekkelijke voorwaarden krijgen in de vaste lijn." Bij Vanheede wordt al enkele jaren hoofdzakelijk via voip gebeld. "Toen we vier jaar geleden startten was de belangrijkste drijfveer de telefoonkost naar beneden te krijgen. Ik weet niet zeker of we nu tot dezelfde conclusie zouden komen", klinkt het. Ignace Jacobs wijst daarnaast nog op het grote verschil tussen een typische kantooromgeving en de industrie waar dikwijls nog met niet geswitchte hubs e.d. gewerkt wordt. "Dat zijn vaak technische belemmeringen voor voip. Bovendien is stroom een aandachtspunt. Als je zeker wilt zijn dat het altijd blijft werken, moet je investeren in UPS'en, en dat kan duur uitdraaien." De invoering van voip betekent voor heel wat bedrijven een vermindering van het pure, vaste telefonieverkeer. Maar daar komt bovenop dat het belang van mobiele communicatie alsmaar toeneemt. Zo zei Martine Tempels van Telenet Solutions onlangs nog tegen Data News dat de verhouding tussen mobiel en vast in heel wat bedrijven al 50-50 bedraagt. Het instemmend geknik van onze gesprekspartners lijkt die stelling te bevestigen. Ignace Jacobs: "Voor ons was vaste telefonie tot vijf jaar terug belangrijker dan mobiele telefonie. Vandaag is dat duidelijk niet meer het geval." Claude Rapoport: "Klopt. Over vijf jaar zal iedereen oook voice-over-ip hebben. Analoge telefonie zal dan niet meer bestaan. De discussie zal dan gaan over hoe je je datalijnen moet integreren met het mobiele gebeuren. En daar zie ik vandaag nog geen echt aanbod. Volgens mij ligt de toekomst toch in databundels met voip en mobile. En vaste telefonie zal daarin dan voor een vast forfaitair bedrag beschikbaar zijn."Kristof Van der Stadt