Het Internet der Dingen heeft veel gezichten. Uw fitnesstracker of slimme thermostaat geeft u thuis gebruiksgemak en inzicht. Aan de zakelijke kant gaat het ondertussen om het optimaliseren van processen. Leren waar het beter kan op basis van de data uit sensoren. Maar ook die data hergebruiken voor predictive maintenance (lees: duurdere supportmodellen) of volledig nieuwe inkomstenstromen.
...

Het Internet der Dingen heeft veel gezichten. Uw fitnesstracker of slimme thermostaat geeft u thuis gebruiksgemak en inzicht. Aan de zakelijke kant gaat het ondertussen om het optimaliseren van processen. Leren waar het beter kan op basis van de data uit sensoren. Maar ook die data hergebruiken voor predictive maintenance (lees: duurdere supportmodellen) of volledig nieuwe inkomstenstromen. Maar ondanks het vele rumoer rond het onderwerp blijft het aantal zichtbare projecten voor Internet of Things of IoT, zeker op de zakelijke markt, relatief beperkt. "Het is nog een vrij onvolwassen markt, " legt Marc Flanagan, EMEA director voor IoT & Embedded bij Dell EMC uit. "We zien nu pas klanten beginnen met een echte uitrol. Anderen zijn nog bezig met een proof of concept." Hij legt de situatie uit naar aanleiding van een bezoek van Data News aan het Customer Solutions Center van Dell. Hier wil het bedrijf (toekomstige) klanten laten experimenteren met hun hardware voor IoT-projecten. Hoewel we al enkele jaren over de opkomst van IoT praten, begint het nu pas concreet te worden. "Als eindgebruiker ga je mogelijk pas binnen een jaar IoT-gerelateerde diensten in het dagelijks leven zien opduiken." "Twee jaar geleden zijn de investeringen begonnen. Eigenlijk is het vandaag nog een vrij kleine markt maar het is wel de snelstgroeiende in de industrie, " vult Dermot O'Connell, vicepresident EMEA voor OEM & IoT Solutions bij Dell EMC aan. "Zodra de early adaptors echte oplossingen in de markt zetten, zal het snel gaan. Op dat moment wordt het ook voor andere bedrijven een kpi." Anders gezegd: er wordt nu veel geëxperimenteerd maar zodra een aantal bedrijven en projecten het pad effenen, zullen er velen volgen. De business cases zijn er wel volgens Flanagan. "Bedrijven vragen zich twee dingen af: hoe kunnen we beter connecteren met onze klanten? En hoe kunnen we hen upgrades aanbevelen na hun aankoop?" Hij wijst er op dat u als vendor klanten sneller kunt informeren over nodig onderhoud, maar dat u hen ook op upgrades kunt wijzen naargelang de situatie verandert. "Kom je pas na drie jaar vragen of hij misschien hetzelfde opnieuw wil kopen, dan heeft je klant geen reden om bij jou te blijven." Predictive maintenance is daarbij ook een mooie gelegenheid om uzelf als 'premium partner' op de kaart te houden. Stel dat een lift, productie-eenheid of industriële pomp een herstelling nodig heeft, dan klopt een bedrijf mogelijk aan bij wie op dat moment het snelst of goedkoopst kan leveren. Maar in een IoT-omgeving kan u als vendor zelf meten of voorspellen wanneer er onderhoud of vervanging nodig is en proactief contact opnemen met de klant. Moet u dan vandaag alles buitengooien wat niet geconnecteerd is? Neen. Wees enthousiast en nieuwsgierig maar bezint eer ge begint is een mooi gezegde om in het achterhoofd te houden. "Een Cisco-onderzoek zei recent nog dat zestig procent van de IoT-projecten vastloopt in de proof of concept fase, " zegt Paul Glynn, ceo van DAVRA Networks, een IoT-bedrijf uit Dublin. Dat onderzoek, dat de markt bevraagde bij 1.845 it- en zakelijke verantwoordelijken in de VS, het VK en India, stelde dat slechts een kwart van de projecten effectief slaagt. "In deze markt, die nog erg nieuw is, is dat niet abnormaal, " zegt Glynn. "Er is vaak te weinig communicatie tussen degene die de technologie plaatst en de groep die ze zal gebruiken. Het project uitrollen duurt te lang waardoor het zijn waarde verliest." Maar ook de kloof tussen de verwachting en het eindresultaat is vaak een domper op de feestvreugde. Het bewuste onderzoek, waarover u eind mei al kon lezen op de website van Data News, concludeerde dat slechts 25 procent van de projecten slaagt. Er is volgens Cisco nood aan meer samenwerking tussen sales, marketing, directie en it. Pas wanneer er een bedrijfscultuur is waar technologie, partnerschappen, kennis en data delen centraal staan, is de slaagkans groter. "Als je begint met een project waarbij je alles tegelijk doet, dan zal je falen. Begin met een proof of concept en kijk dan hoe je dat verder schaalt." Glynn biedt met zijn bedrijf zelf een IoT-platform aan om zulke trajecten op te starten. Maar hij wijst er op dat u als bedrijf realistisch en waardegericht moet denken. "We hebben een project met de politie in Dubai gedaan. Ontzettend cool om tussen de Bugatti's en Lamborghini's te zitten (in Dubai is er iets meer budget voor politiewagens dan in België, nvdr.). Maar het bleek onzin, pure pr." Hier ging het onder meer om geconnecteerde vesten met bodycams. Die zouden geactiveerd worden zodra een agent het wapen uit zijn holster nam. "Een leuk idee, maar in Dubai is het snikheet, dus in praktijk droeg niemand ze. Bovendien draagt niet elke agent er een wapen. We hadden dus een mooie PoC, maar het had geen business value." Het kan ook veel simpeler: een truck vol sensoren kan vlak voor vertrek snel checken of de laadklep of de pomp werkt. Diezelfde truck kan met behulp van geofencing een waarschuwing uitsturen als hij uit de constructiezone rijdt en de route kan in real time worden bijgehouden. Minder cool dan agenten in een Bugatti maar wel nuttig omdat het netjes aansluit bij de werkwijze van een bedrijf. Dat Dell vandaag de kaart trekt van IoT is geen verrassing. Hoewel de technologie als hoger doel heeft om efficiënter en zuiniger te opereren, zullen de it-uitgaven vooral stijgen naarmate uw bedrijf investeert in het Internet der Dingen. Bedrijven die investeren in IoT gaan hun opslagcapaciteit met 32,4 procent uitbreiden, stelde onderzoeksbureau 451 Research recent. Network edge equipment zal met 30,2 procent toenemen, serverinfrastructuur met 29,4 procent en off-premise cloudinfrastructuur met 27,2 procent. Ook Gartner bevestigt die trend en zegt dat de groei van digitale bedrijfsvoering en Internet of Things de grote investeringen in it operations management zullen aanstuwen en dat zeker tot 2020, al plakken ze daar voorlopig nog geen concrete cijfers op. Dat is dan ook de opzet van het Customer Solution Center van Dell: klanten laten experimenteren in de hoop dat ze nadien ook bij Dell aankloppen voor hun hardware, storage, virtualisatie of beveiliging, nu het bedrijf zich samen met EMC op veel aspecten van het IoT-traject kan richten. "Veel van onze klanten zitten met live productie-omgevingen in hun datacenter. Maar ze moeten ook kunnen testen of hun implementatie zal werken. Hier kunnen ze met hun data naar onze labs gaan en simuleren hoe zoiets zou werken zonder dat ze hun eigen datacenteromgeving moeten aanpassen. Soms gaat het gewoon om het experimenteren. We hebben hier zo'n testomgeving draaien op VMAX all flash arrays en daarbij besloot een klant eens de stekker uit te trekken om te zien wat er zou gebeuren. Dat was niet bepaald wat we voorzien hadden, maar ook dat kan, " vertelt Des O'Sullivan, EMEA vicepresident voor de Customer Solutions Centres bij Dell EMC. Toch is het niet de bedoeling om hier enkel Dell-hardware te testen. "Als je wil testen dan moet je het ook retrofittable maken", zegt Flanagan. "De realiteit is dat je zelden op een greenfield (een nieuwe it-infrastructuur, nvdr) begint. We hebben ook al klanten gehad die graag met ons lab willen experimenteren, maar dan wel met hun Cisco router en dat kan. Je moet mensen niet vertellen dat ze hun bestaande infrastructuur niet kunnen of mogen gebruiken." Pieterjan Van Leemputten "Als eindgebruiker ga je mogelijk pas binnen een jaar IoT-gerelateerde diensten in het dagelijks leven zien opduiken." - Marc Flanagan, Dell EMC "Je moet mensen niet vertellen dat ze hun bestaande infrastructuur niet kunnen of mogen gebruiken." - Marc Flanagan, Dell EMC