T9 Nav werkt volledig volgens het principe van de intelligente T9 text-input voor sms-berichten: je begint een woord te vormen en je gsm 'voorspelt' welk woord je wilt vormen. T9 Nav doet dit niet op het niveau van tekstberichten, maar zit diep in het besturingssysteem van de gsm. Wanneer je begint te tikken op je gsm, kun je op die manier razendsnel een lijst krijgen van alle content op je gsm die bijvoorbeeld bean...

T9 Nav werkt volledig volgens het principe van de intelligente T9 text-input voor sms-berichten: je begint een woord te vormen en je gsm 'voorspelt' welk woord je wilt vormen. T9 Nav doet dit niet op het niveau van tekstberichten, maar zit diep in het besturingssysteem van de gsm. Wanneer je begint te tikken op je gsm, kun je op die manier razendsnel een lijst krijgen van alle content op je gsm die bijvoorbeeld beantwoordt aan 'Laura'. Of het nu een contactpersoon op je sim-kaart, een foto van je petekindje, of een mp3 van Laura Lynn is: je krijgt het allemaal in één lijst te zien, met een icoontje ernaast van het soort content. "Het mooie is dat T9 Nav ook perfect geïntegreerd kan worden in de back-end van operatoren. Zo kunnen ze er bijvoorbeeld voor zorgen dat bij bepaalde trefwoorden een 'off-device' item toegevoegd wordt aan de resultatenlijst", legt Weideman uit. "Zo kunnen operatoren nieuwe revenue-stromen aanboren." Volgens Robert Weideman is de interesse bij zowel de operatoren als de OEM's groot: "Ook voor de fabrikanten is de technologie interessant. De menu-structuur wordt veel minder belangrijk, en dus kunnen ze experimenteren met minder bedieningsknoppen op toestellen." Verder wil Nuance dit jaar ook de 'On Demand Insight' (ODI) oplossingen laten toenemen. Met zo'n oplossing heeft AT&T bijvoorbeeld zijn callcenter voor een groot stuk geautomatiseerd. Klanten van AT&T kunnen via een voorgeïnstalleerde applicatie al een aantal keuzes maken en opties doorlopen wanneer ze het callcenter willen bereiken. "We bieden ODI aan volgens het Software-as-a-Service (SaaS) model, en dat is erg in trek momenteel", aldus Weideman. "Er zijn geen grote investeringen voor hardware mee gemoeid, zodat de instapdrempel laag is. Ook in de gezondheidszorg bestaat er grote interesse voor zulke toepassingen. Het is overigens de bedoeling om met ODI ook verticale markten aan te boren. Op termijn kan het evengoed een tool worden om bijvoorbeeld SAP aan te sturen vanaf een mobiel apparaat, wanneer een klant daar zou om vragen", besluit Robert Weideman. Kristof Van der Stadt