Wie iets wil opsnorren op het internet, grijpt meteen naar Google. Maar zoals de meeste mensen intussen wel weten, manipuleert de Amerikaanse internetgigant zijn zoekresultaten. "De basisopdracht, het zoeken naar relevante informatie en lokale adresjes, moet het steeds vaker afleggen tegen de almacht van de adwords", oppert Erik Vercruysse, de man achter het Ondernemers & Shoppingnetwerk. "In 2010 hebben we met een aantal mensen bekeken of we geen alternatief konden bieden, en of we lokale handelaars en ondernemers niet zelf konden verenigen. Enkele weken later was shoppingaalst.be een feit."
...

Wie iets wil opsnorren op het internet, grijpt meteen naar Google. Maar zoals de meeste mensen intussen wel weten, manipuleert de Amerikaanse internetgigant zijn zoekresultaten. "De basisopdracht, het zoeken naar relevante informatie en lokale adresjes, moet het steeds vaker afleggen tegen de almacht van de adwords", oppert Erik Vercruysse, de man achter het Ondernemers & Shoppingnetwerk. "In 2010 hebben we met een aantal mensen bekeken of we geen alternatief konden bieden, en of we lokale handelaars en ondernemers niet zelf konden verenigen. Enkele weken later was shoppingaalst.be een feit." Het initieel concept was gebaseerd op eenvoud: het verzamelen van producten en diensten in een welbepaalde sector onder één paraplu, en het bij elkaar brengen van fabrikanten, verdelers en consumenten op een centrale ontmoetingsplaats. Niet dat Vercruysse en co Google buitenspel willen zetten. "Dat lukt toch niet, al is er nu wel een alternatief waarmee we middenstanders beter in beeld kunnen brengen. Vier jaar geleden zijn we begonnen met de regio Aalst en intussen zitten er al 20.000 adressen in onze database, uit Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen. De lijst groeit dagelijks." Binnen de online-omgeving van het Ondernemers & Shoppingnetwerk kunnen handelaars en middenstanders hun producten en diensten in de kijker zetten met behulp van hoge resolutiebeelden, videomateriaal, persartikels, catalogi en ander materiaal. "Voor een seo-geoptimaliseerde contactpagina vragen we 50 euro per jaar", klinkt het. "Wil je een catalogus toevoegen, dan kan dat gratis. Bij Truvo kost je dat 2.400 euro." Consumenten kunnen via de zoekbalk lokale ondernemers uit een door henzelf gekozen niche opsporen. Iedereen die in de database zit wordt visueel op een kaart van België vastgepind. Na het aanklikken kom je op de contactpagina van de handelaar terecht. "We hebben het bewust zo eenvoudig mogelijk gehouden", aldus nog de initiatiefnemer. Naast de Gouden Gids-achtige functionaliteiten biedt het 'Ondernemers & Shoppingnetwerk' nog een reeks andere diensten aan. Zo is er een e-shopsectie waarin enkel gecertifieerde winkels worden opgenomen, met de 'cataloguspagina' gaan Vercruysse en co. Issuu achterna (het bekende digitale platform voor magazines en catalogi), en in laatste instantie wil Vercruysse nog een sociale mediatool toevoegen ('shoppingadvies') waar gebruikers weetjes over aangekochte producten kunnen uitwisselen. Het businessmodel draait zoals verwacht rond reclame. "Anders is het niet leefbaar", oppert de Oost-Vlaming. "We weten dat er vaak malafide praktijken gehanteerd worden bij de verkoop van advertenties, maar onze manier van werken is erg transparant. Voor de regio Aalst vragen we bijvoorbeeld 950 euro voor een jaar. Wil je reclame maken in de provincie Oost-Vlaanderen, dan moet je 2.695 euro ophoesten." Het spreekt voor zich dat een platform zoals het Ondernemers & Shoppingnetwerk staat of valt met het aanbod, met het gebruiksgemak en met het aantal gebruikers. Hoe zit het met dat laatste? "In Aalst hebben we vorig jaar 80.000 bezoekers kunnen aantrekken. Dit jaar zitten we al aan het dubbele, en we zijn nog maar halfweg. Dit is ook de eerste keer dat we met ons project naar de media gaan. We hopen dat dit ook een positieve weerslag heeft. In elk geval trekken we het project open naar heel Vlaanderen." Erik Vercruysse, webbouwer van beroep, werkt met een team van zes mensen aan dit project. "Zes interne jongens en drie verkopers", klinkt het nog. Werd er in 2010 van start gegaan op een Joomla!-platform, dan is er intussen al overgeschakeld naar een zelf ontwikkeld cms. Nu is het zaak om snel aan de schaalgrootte te werken, en om het aantal gebruikers de hoogte in te jagen. Benieuwd in hoeverre dat gaat lukken. www.ondernemers-en-shoppingnetwerk.be Frederik Tibau