Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Na de overname van Unified Telecom positioneert IP Nexia – het vroegere Toledo Telecom – zich als een one-stop-shop voor kmo’s.

Begin 2013 gooide Toledo Telecom het roer om. De consumentendivisie werd verkocht aan Alpha Networks (Billi), de mvno-constructie met KPN – goed voor meer dan 10.000 sim-kaarten – werd ingeruild voor eentje met Belgacom, en de focus werd helemaal op b2b gelegd. De overname (begin mei) van het Gentse Unified Telecom en eerder nog van OpenWeb (Namen) passen in dat plaatje.

Ceo Michel Coric: “In totaal hebben we nu een 7.000- tal klanten die b2b-diensten zoals voip en mobile connectiviteit afnemen bij ons. We zijn nog steeds een operator maar we nemen tegelijk ook de rol van integrator op. Dat is een groot verschil met onze concurrentie.”

Coric legt er de nadruk op dat IP Nexia volop blijft inzetten aan de verdere professionalisering van voip-diensten. “We werken aan de processen en we willen een iso 9001-certificaat. Dat lijkt voor sommigen misschien niet interessant, maar voor ons illustreert het wel dat we een ernstige speler zijn waarop je als bedrijf kan betrouwen”, zegt Coric.

IP Nexia mikt daarbij vooral op de kmo, tot aan het low-end corporate segment. “We bieden daarbij garanties op voip en mobile en sterke communicatie zoals die bedrijven dat van Belgacom en Telenet verwachten maar nu als kleiner bedrijf nauwelijks krijgen”, aldus Coric.

“Het verschil met onze concurrenten is dat we mee aan integratie doen, en niet enkel een box bij de klant neerzetten of enkel de connectiviteit voorzien”, zegt ook coo Tim De Geyter die van Unified Telecom overkomt en dat voorlopig nog als een aparte entiteit in IP Nexia fungeert. “Maar het is wel duidelijk de bedoeling om als één sterke naam, die van IP Nexia, naar de markt te trekken met één duidelijke productportfolio”, aldus De Geyter. Vorig jaar draaide de IP Nexia groep zo’n 10 miljoen omzet. Dit jaar moet 12 miljoen – inclusief Unified Telecom – volgens de ceo zeker mogelijk zijn. Belangrijke klanten zijn onder meer Partena (meer dan 1.000 sim-kaarten in beheer), AE, Trevi (vastgoed), en sinds kort ook politiezone BruNo via een partnership met SAIT. “Dat laatste contract illustreert mooi hoe we ons als een one-stop-shop in de markt willen zetten en ook de integratorrol mee opnemen.”

“We hebben nu 3 à 5 jaar nodig om te consolideren en aan onze klanten te deliveren wat we beloofd hebben”, aldus Michel Coric, “pas nadien kunnen we mogelijk aan internationalisatie denken.”

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content